Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elevinställningen ett skämt

Svar på insändare med rubriken Bristande engagemang i gymnasieskolan (4/4). Att elever inte lyssnar när läraren förklarar en uppgift, att elever inte klarar av att koncentrera sig en timme för att skriva en uppsats och att de inte lämnar in uppgifter i tid och ibland inte lämnar in dem alls är dagliga företeelser som jag stött på under mina tre år här på Torsbergsgymasiet.

Annons

Antalet oseriösa elever som inte bryr sig om skolan och om lektioner skrämmer mig. När elever hellre sitter och twittrar från sina mobiler i stället för att lyssna på lärarens genomgångar är det inte bara ett tecken på bristande respekt, det är även ett tecken på bristande engagemang och arbetsmoral. När eleverna sedan klagar på att det inte finns tillräckligt med hjälp för att klara sig visar hur bortskämda dagens ungdomar är.

Vi vill ha allting serverat på silverfat, inte många vill anstränga sig för att uppnå resultat. När det väl sätts in extrahjälp för dem som behöver det i form utav en mattestuga varje onsdag är det förvånansvärt få som är underkända som går dit. Troligen eftersom det sker en timme efter skoltid och det är inte många som är tillräckligt ambitiösa för att offra sin fritid för att få bättre resultat i skolan.

Jag förstår självklart att det finns de elever som kämpar hårt men ändå inte klarar av det, men av egna erfarenheter har jag märkt att de flesta som blir underkända i exempelvis matte är de som fullständigt struntar i att räkna talen som finns i matteboken.

Elevernas inställning till skolan börjar allt mer likna ett skämt. När det finns personer som spenderar mer tid i kafeterian än i klassrummet bör man se över om de sjunkande skolresultaten beror på lärarnas pedagogik eller elevernas prioriteringar. Vill en person hellre äta en baguette och spela kort än lära sig om industrialismens historia är det upp till den personen, det är inte lärarens uppgift att dra eleven till klassrummet, då kommer hen sitta där lika oengagerad som hen var när hen satt i kafeterian.

Besviken elev i årskurs 3

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel