Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever hjälper elever

Elever från Staffangymnasiet agerar lärare när påskskolan erbjuder högstadieelever en chans att nå målen.

– Det är hemskt att elever kanske inte kommer in på gymnasiet för att de inte har godkänt i matte och svenska, säger Melissa Eklund, en av de elever som bestämde sig för att hjälpa till.

Annons

Under påsklovet pågår extra undervisning på Norrtullskolan, så att de elever som halkat efter får en chans att komma i kapp. Ett tjugotal elever bänkar sig för att skriva prov de missat eller läsa i kapp i böckerna. Precis som vid tidigare studier på sommarlov och sportlov hjälper gymnasieelever till med undervisningen.

– Det är jättebra, man får mycket mer hjälp än annars eftersom det är färre elever och fler lärare, säger Linn Nerlund, 16 år.

Melissa Eklund, 19 år, går på Staffangymnasiet och är en av dem som extrajobbar på Norrtullskolan. När hennes lärare frågade om det fanns intresse för att hjälpa högstadieelever under påsklovet nappade hon.

– Vi är fem från gymnasiet som hjälper till. Framför allt ser det bra ut på cv:t, men så får man ju också lite betalt. Jag ska själv plugga på lovet och hade jag inte varit här så hade jag sovit hela förmiddagen och inte kommit i gång förrän den tid då jag är klar här, säger hon.

Hon studerar på det naturvetenskapliga programmet och har läst matte E, därför känner hon att hon kan vara till hjälp för högstadieeleverna.

– Matten i nian är svårare än den på gymnasiet, och det säger jag till eleverna. Vi som själva är elever vet att man nickar och säger att man förstår efter en genomgång på vita tavlan, trots att man kanske inte gör det. Det är lätt hänt när man är många i klassrummet, säger hon.

Melissa Eklund och hennes klasskompisar har tidigare assisterat på sportlovsskolan. Till hösten ska hon utbilda sig till civilingenjör.

Erik Andersson och högstadieeleven Robin Högman sitter lutade över en mattebok en bit bort ifrån de andra i klassrummet. Erik Andersson arbetar som extraresurs i matte och engelska på Norrtullskolan och är ansvarig för matten under påskskolan. Han tycker påskskolan fyller sin funktion eftersom varje elev får mer hjälp och uppmärksamhet då.

– I en klass på 25 elever är det omöjligt att ge alla den tid de behöver. Några elever ligger före i boken, några kanske inte ens behärskar språket och så finns det en klick däremellan som inte får någon hjälp. Det handlar mest om att gå runt och släcka bränder, säga gör så här och gör så där. Hinner man ägna 10-15 minuter åt en elev gör det en enorm skillnad, säger han.

I sitt arbete som extraresurs märker han att lärarna uppskattar avlastning i klassrummet.

– Det behövs mer resurser, men det är så klart en kostnadsfråga.