Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elevens val – politiken sätter valmöjligheterna

När Ljusdals kommun, år 2013, har drygt 40 procent färre ungdomar är denna kostym allt för stor. Gymnasieskola, grundskola, kommunen, näringsliv och samhället i stort, måste tillsammans skapa en attraktiv miljö för våra ungdomar.

Annons

Sjungande skogshuggare anser Mia Sparrow (LjP 26/9) är det enda Slottegymnasiet levererar vilket kräver ett förtydligande. Följande program är dagens utbud; barn- och fritid 30 platser, estetiska bild-form 16, estetiska musik 14, hotell-restaurang 24, hantverk mode-kläder 16, industri 16, media 18, naturbruk-djurvård 26, naturbruk-skogsbruk 36, omvårdnad 20, samhällsvetenskap 40, naturvetenskap 40. Därutöver finns individuella programmet och specialidrott.

När Ljusdals kommun, år 2013, har drygt 40 procent färre ungdomar är denna kostym allt för stor. Det finns en överetablering av gymnasieutbildningar i landet och jakten på elever är på gränsen till icke rumsren. Vad krävs för att Ljusdals ungdomar ska vilja välja programutbudet på Slottegymnasiet och därmed studera på hemmaplan? Elevens val – är det den rättigheten som ska stryka på foten? Är det brist på programutbudet som gjort att 300 Ljusdals ungdomar valt att lämna oss?

16-åringar flyttar från mamma, pappa och hemkommunen. Frågan är om de flyttar från eller om de flyttar till. I enkäter svarar våra ungdomar att Slottes programutbud är bra och miljön är modern, men… livet i Ljusdal är icke attraktivt nog.

Barn- och utbildningsnämndens, BUN, uppdrag kräver att ta ansvar för att leverera god lärmiljö anpassad till storlek på elevkull. Vi har, i över 16 år, haft vetskap om hur storleken på kommande kull kommer att se ut. Gymnasieskola, grundskola, kommunen, näringsliv och samhället i stort, måste tillsammans skapa en attraktiv miljö för våra ungdomar.

För ungdomarna handlar det inte enbart om gymnasieprogram, men det blir det synliga avgörandet när mamma, pappa och Ljusdal i stort suger. Vi måste, tillsammans, berätta för våra ungdomar att det finns ett kvalitativt liv med utvecklingspotential i Ljusdals kommun. Vi måste marknadsföra branscher och företag som lockande arbetsgivare. Påvisa behovet av dem som kommande generation vuxna medborgare.

Vad som ska levereras från gymnasiet är en fråga som berör samhället i stort. Vid BUN:s öppna forum där ledamöterna ville ha dialog i frågan, kom 30 gymnasielärare och en medborgare. Det påvisar inte intresset för att tillsammans skapa ett attraktivt Ljusdal. Det skapar dem och vi – BUN mot övriga.

Gymnasierådet skapar ett öppnare klimat, med samarbetsvinster för såväl skola och näringsliv. Vi har ett rejält lägre elevunderlag! Anpassningen och omställningen är svår, men BUN har valmöjligheter likväl eleverna. Vilken kompetens vill Ljusdal att studenterna skall besitta när de lyfter på hatten? Vad behöver vi och vad vill ungdomen? Går dessa att synkroniseras? Slottes estetiskaprg/musik är attraktivast just nu och eleverna är enbart Ljusdals ungdomar.

Malin Ängerå

ordförande i barn- och utbildningsnämnden

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel