Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elev anmäler kommunen

Elev placerades felaktigt i särskola.

Annons

En ny utredning har visat att eleven inte hade någon utvecklingsstörning. Nu har den mångåriga placeringen i särskola anmälts till Skolinspektionen.

Eleven berättar i anmälan om tiden inom särskolan i Hudiksvall, som upphörde när personalen ifrågasatte om placeringen var riktig. Skolpsykologen dömde ut den första utredningen, och en ny undersökning visade att eleven inte hade någon utvecklingsstörning.

I brevet till Skolinspektionen berättar eleven om skolk och en ansträngande skolsituation som ledde fram till den felaktiga placeringen. Det framträder en bild av utanförskap och stora kunskapsluckor, som försvårar när eleven nu ska läsa in grundskolans betyg. Kommunen vill inte heller hjälpa till ekonomiskt under den förnyade studietiden, skriver eleven.

Nu vill Skolinspektionen ha svar på en rad frågor, bland annat vilka utredningar som låg till grund för elevens placering i särskola, och om det fanns ytterligare utredningar som gällde eleven. Besluten om placering i grundsärskola ska visas upp, med redovisning om vilka perioder eleven gick där.

Slutligen vill Skolinspektionen veta vid vilka skolor eleven har varit inskriven, och poängterar att all annan dokumentation som är av betydelse för ärendet också ska skickas in.