Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilen förtjänar starthjälp

/

När Fredrik Reinfeldt gick till val 2006 uttryckte han väldigt tydligt att miljö inte kommer att vara någon stor valfråga. Det stämde faktiskt ganska väl och partiets valmanifest pryddes med några vallöften för miljön längst ned på listan. Miljöfrågorna har blivit betydligt större sedan senaste valet och kommer förmodligen att ta mer debattutrymme än 2006.

Annons

Alliansregeringen har nått succé med en reform som direkt gynnar miljön. Miljöbilspremie på 10 000 kronor samt skattebefrielse för miljöbilar har ökat försäljningstakten av energisnåla bilar rejält. Transportstyrelsens siffror visar att mer än var tredje personbil som säljs numera är en miljöbil. Glädjande är även att antalet nyregistrerade miljöbilar har mer än fördubblats sedan januari 2007.

Regeringens val att satsa på miljöbilar har lett till att koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade med 15 procent mellan 2005 och 2009, enligt Bil Sweden. Fokus har dock mer legat på bränsletyp än på själva förbrukningen. Ytterligare reformer skulle leda till ännu bättre resultat gällande koldioxidutsläppen.

Elbilen har länge varit ett av alternativen bland miljöbilar, men har inte riktigt nått den framgång man hade hoppats på, vilket säkert har flera olika förklaringar. Bilindustrins och forskningens satsningar har nu resulterat i att det finns elbilar på marknaden som inte slutar att fungera när laddningen tar slut, vilket har varit den främsta nackdelen med den typen av bilar. När strömmen sinar startar en bensindriven generator som gör det möjligt att fortsätta resan till nästa laddningsstation.

All denna teknik innebär endast cirka 40 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Ett väldigt bra resultat med tanke på att regeringen har bestämt att nya bilar senast 2012 får släppa ut maximalt 130 gram koldioxid per kilometer.

Flera länder väljer nu att ge skattelättnader för just elbilar. Bland annat i USA finns det redan skatterabatter, men goda exempel finns även i Europa. Exempelvis Portugal har en strategi för implementering av elbilar. Sveriges politiker har hittills avvaktat med att presentera tydliga reformer för miljöbilar.

Båda regeringsalternativen, Alliansen och de rödgröna, har ett parti som driver miljöbilsutvecklingen särskilt starkt, medan andra partier framstår som nästintill ointresserade.

Centerpartiet har presenterat ett förslag på slutår för fossilbränslebilar 2020, skarpare krav på vad som får kallas miljöbil och ändrad förmånsbeskattning för miljöbilar. Det mest intressanta i Centerns förslag är en ny grön bilpremie på upp till 50 000 kronor för de som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Där ligger en stor möjlighet att ändra fokuset från bränsletyp till förbrukningen.

Miljöpartiets svar på detta är förslag på höjd bensin- och dieselskatt, kilometerskatt och slopad tull för utomeuropeisk etanol.

Det är mer genomtänkt att satsa på minskat utsläpp än avstånd. Beskattning av körda sträckor har en negativ effekt på bas- och exportindustri och inte minst på landsbygden, vars invånare är direkt beroende av bilen. Det är ganska orealistiskt att tro att människor kommer att sluta köra – det är viktigare att se till att bilarna de kör släpper ut mindre.

Elbilar och elhybrider kan minska koldioxidutsläppen markant, men för detta krävs det stöd från Sveriges politiker. Detta kan vara i form av sänkta skatter, bilpremier eller andra förmåner som gör det billigare att köra en energisnål bil. Med den prestandan elbilen idag erbjuder förtjänar den starthjälp från staten.

Mathias Grimpe

Centerpressens Nyhetsbyrå

Mer läsning

Annons