Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Eget tåg på gården

I dessa tider med tågförseningar kanske ett eget tåg kan vara lockande. Det är verkligheten för Carl Larsson i Långby. Sträckan han trafikerar är dock inte lång, fram och tillbaka över täkten bara.

Annons

Med en vev drar Carl Larsson igång loket. Först stånkar motorn och moln av svart rök pustar fram. Röken försvinner när förbränningen startar och motorn går förvånansvärt tyst. Tjusningen i att ha eget tåg ligger i arbetet, förklarar han.

– Att få hålla på och plocka och bygga, det är det som är det roliga, säger han. – Det är ju det jag kan.

Han har en bakgrund som instrumentmakare på AGA, och han har byggt prototyper till bland annat narkosapparater och dykarutrustning.

Intresset för teknikhistoria var det som lockade in honom på tågbanan. Sedan innan har många olika gamla jordbruksmaskiner på gården som han skruvar med.

Just nu har tåget tagit det mesta av hans omsorg. Det hela började av en slump. Han åkte förbi Forsa tegelbruk och stannade till. Där såg han ett underrede till en tippvagn som låg och skrotade.

Från det att forslade hem det rostiga underredet har projektet utvecklats. Först tänkte han bara ha vagnen och lite räls som prydnad, men undan för undan har projektet rullat vidare.

Tre somrar har han byggt ut räls, byggt växlar och skaffat fler vagnar. Vid huset ligger flera meter med spår uppradat, i varierande skick. Det spår som tåget går på nu är från insidan av tegelbruket. Det låg ingjutet i betonggolvet i fabriken, och dessutom täckt med högar av tegel, som Carl Larsson stått och skottat undan. I dag trafikerar han 300 meter räls med lok och vagnar.