Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efter dödsolyckan mellan Harmånger-Gnarp: "Det här är en angelägen sträcka"

Vägsträckan där två personer omkom på onsdagen är en av landets tio farligaste vägar enligt Motormännens bedömning. Men ombyggnation av vägen har skjutits på framtiden.

– Särskilt en gång som den här, med två omkomna, känns det olyckligt att vi gör om projekteringen, men vi jobbar med olika delar i projektet hela tiden, trots det, säger projektledare Kerstin Holmgren vid Trafikverket.

Läs mer: Husbil totalförstörd i frontalkrock

Trafikverket listar sträckan Hudiksvall-Sundsvall bland landets mest farliga vägar och specificerar det ytterligare till att gälla de delar av sträckan som saknar mitträcke. Det gäller mer specifikt vägen mellan Vattrång och Gnarp.

Det är också den sista sträckan utan mitträcke längs E4 mellan Stockholm och Sundsvall.

– Det här är en angelägen sträcka eftersom den saknar mittbarriär och eftersom den brister i framkomlighet vintertid, säger Kerstin Holmgren.

Det tar lång tid att fatta beslut om infrastruktur och det pågår sedan 2000 planering för att bygga om E4 mellan Kongberg (Vattrång) och Gnarp. Fram till i våras såg det ut som att arbetet med den nya vägen skulle inledas redan nästa år.

Men det uppstod problem med hur vägen ska dras förbi Harmångersån och tillhörande vattenförande grusås. Nu är byggstartaen uppskjuten till efter 2022.

Läs mer: Ingen byggstart i sikte för ny E4 genom Nordanstig

– Men vi har också uppgraderat sträckan för att få planskillda korsningar och parallellvägar för att få bort cykeltrafik och långsam trafik. Då blir det en större process, säger Kerstin Holmgren.

Där det byggs ny sträckning är frågan om parallellväg enkel att lösa med hjälp av gamla sträckningen. Men förbi Harmångers tätort och från Bälingkurvan kan det bli aktuellt att lägga den nya vägen i samma korridor som den nuvarande E4:an. I så fall behövs det nya parallellvägar. Då måste det utredas hur det påverkar jordbruksmark och boende.

– Det har tagit tid att utreda den här sträckan eftersom det är många intressen som står mot varandra och miljökraven runt vattetäkter har skärpts under projekteringstiden, säger Kerstin Holmgren vid Trafikverket.

Läs mer: Trafikläget efter olyckan