Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dyrbart bygga om Bollevägen

En ombyggnad av Bollevägen i Bollnäs finns med i tekniska förvaltningens planering för nästa år. Men priset blir högt, minst 5–6 miljoner kronor.
- Det här måste nog ske etappvis av ekonomiska skäl, säger gatuchef Ylva Jedebäck.

Annons

Tidigare har vi berättat om att Bollegårdens nye arrendator Jimmy Österholm skickat ett brev till kommunen med krav på förbättrad trafiksäkerhet och tillgänglighet.

Ylva Jedebäck har ingenting att erinra mot beskrivningen av vägstandarden.

- Det här är vi naturligtvis väl medvetna om, säger hon.

I planen för beläggningsarbeten under 2010 finns också Bollevägen med.

Men problemet är, enligt Ylva Jedebäck, att det inte är tillräckligt att enbart lägga ny asfalt.

- Vägen på en 1,7 kilometer lång sträcka måste grävas ut och byggas om. De många tjälskotten visar att det finns olika material i uppbyggnaden av vägbanan som reagerar olika när vårarnas tjällossning kommer.

Om det blir några pengar till Bollevägen återstår att se till höstens budgetarbete kommer i gång.

Men Ylva Jedebäck tror att det blir svårt att åtgärda hela den bristfälliga sträckan, från Björkbackens förskola till Bollegården i ett enda svep.

- Många väg- och gatuprojekt är med och konkurrerar. Och det kommer ju också signaler om nya sparkrav.

Bollevägen kan alltså få byggas om på delsträckor.

Några temporära insatser, mer än att fylla igen vissa hål, har hon svårt att se.

- Det är ingen idé. Lägger vi ny asfalt är problemen snart tillbaka, säger Ylva Jedebäck.

Den nuvarande sträckningen av Bollevägen byggdes sommaren 1988 och var en förberedelse inför 1989 års skid-SM i Bollnäs. Den äldre väg som fanns dessförinnan är i dag ombyggd till gång- och cykelväg och löper strax intill den nya vägen.

- Den nya vägen byggdes av en entreprenör. Mycket tyder på att stenar blev kvar under bärlagret och att de nu skjuter upp vid tjällossningen, säger förre gatuchefen Sture Mesch.