Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår bör bli het fråga i valrörelse

Förra veckan hade vi ett avslutningsseminarium för projekt Bottniska korridoren som är ett Ten-T projekt. Det är Eu:s satsning på infrastruktur som kopplar samman olika europeiska länder.

Annons

Sverige erbjuds att få möjlighet att ta del av cirka 200 miljarder kronor i det så kallade Ten-T programmet. I ett första steg pekar kommissionen ut prioriterade transportlänkar runt om i EU.

De som fastställs som prioriterade kan sedan ansöka om stöd och få delfinansiering från EU-budgeten. Ostkustbanan och Bottniabanan är två prioriterade länkar, båda är del i den Bottniska korridoren.

Detta bygger på att Sverige är berett att gå in med investeringsmedel. Tyvärr så har vi inga sådana signaler från den nu sittande regeringen.

SJ-chefen sa vid seminariet att för dem så är dubbelspårsutbyggnaden Gävle–Sundsvall prio ett, därför att den delen av den Bottniska Korridoren är avgörande för möjligheten att klara av den ökande belastningen på spåren, vilket i sin tur är avgörande för vår möjlighet att bygga en attraktiv region och att få fram varor och råvaror norrifrån.

Det skulle skapa helt nya möjligheter för oss i Gävleborg med ett dubbelspår genom länet. Nya möjligheter till etableringar och nya möjligheter till att skapa attraktiva miljöer för människor som vill flytta hit.

Argumenten är många för ett dubbelspår. Vi kan nästan klä hela rum med utredningar som visar på de positiva effekter detta skulle medföra för oss. Vi är överrens över alla partigränser i kommunerna efter Ostkustbanan, vi samverkar länsvis och våra riksdagsledamöter i Västernorrland och Gävleborg är överrens. Frågan är varför inte utbyggnaden kommer i gång?

Det här en av de viktigaste frågorna som finns för vår utveckling och det måste bli en het fråga i den valrörelse som just startat,

Sven-Åke Thoresen

regionstyrelsens ordförande Gävleborg.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel