Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dubbdäck behövs för trafiksäkerheten

Sverige har en god tradition av att hålla en mycket hög ambitionsnivå när det gäller trafiksäkerhet. Det är naturligt i ett land där vi har långa avstånd, och de allra flesta som lever utanför de absoluta storstäderna är beroende av bilen som transportmedel.

Annons

En avvikelse från det höga säkerhetstänkandet är att några kommuner i Sverige har infört förbud mot dubbdäck på utvalda gator. Det är enligt vår uppfattning en kraftig försämring av möjligheterna för oss bilister att köra trafiksäkert. Det påverkar inte bara de som bor i de aktuella kommunerna, utan det påverkar trafiksäkerheten negativt i hela Sverige, eftersom de trafikanter som nu väljer bort dubbdäck även kör bil i hela Sverige – och därmed utgör en ökad trafikfara.

Det har kommit flera undersökningar som pekar på dubbdäckens stora betydelse för trafiksäkerheten. Skillnaden mellan att köra bil med dubbdäck än att köra utan är stor. Risken att drabbas av olyckor minskar drastiskt om bilen har dubbdäck, till skillnaden från om den har försetts med dubbfria vinterdäck. Skillnaden kan vara så stor som 43 procent, enligt en undersökning från Trafikverket, i om en trafikolycka kan resultera i en dödlig utgång eller inte.

Forskningen är heller inte helt klar över om dubbdäcksförbudet på exempelvis Hornsgatan i Stockholm har någon större inverkan på miljön. Här argumenterar de som är för ett dubbdäcksförbud att de potentiella partiklarna som lösgörs i luften är farliga för oss människor.

Samtidigt som det idag finns tekniska lösningar för att få bort partiklarna i luften ska det uppmärksammas att det finns en större koncentration av partiklar i Stockholms tunnelbana än på Hornsgatan i Stockholm. Utökas förbudet mot dubbdäck i Sverige kommer fler att tvingas välja de mer farliga dubbfria däcken vilket kommer att leda till fler allvarliga trafikolyckor i Sverige.

Vi menar att det vore djupt olyckligt och ett allvarligt avsteg från Sveriges tradition att värna trafiksäkerheten. Det är också viktigt att komma ihåg att det handlar om hela Sveriges trafiksäkerhet, eftersom bilisterna är mobila och det är inte och får inte vara, en fråga för en enskild kommun att avgöra, eftersom beslutet påverkar så många andra.

Det handlar också om en viktig arbetsmiljöfråga för yrkesgrupper som är beroende för sin inkomst att köra bil, och då är det av yttersta vikt att man inte gör avkall på trafiksäkerheten genom att förbjuda dubbdäck.

Lars Beckman, riksdagsledamot Gävleborg, Ulf Berg, riksdagsledamot Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel