Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Djurpark på webben – Järvzoo fylls med kameror

Kameror i björnidet och sensorer som följer vargflocken, det är bara en början och allt sänds på helahälsingland.se.

Annons

— Vi har massor av idéer kring tjänster som våra besökare kan ha nytta av, säger Jens Larsson, vd på Järvzoo.

Årets kull av björnungar kommer att hinna lämna idet innan tekniken tagits i bruk.

— Det ligger en björn i idet och ingen vill gå in och installera kameran. Jag skulle själv ha gjort det, men jag är så extremt upptagen, säger Jens Larsson.

Järvzoo tänker sig att den som besöker djurparken gör det i tre olika faser. Det finns en tid innan besökaren fysiskt kommer dit, en fas medan besökare befinner sig på djurparken och en tredje fas efter att besökare lämnat Järvzoo.

— För oss kommer även fortsättningsvis själva besöket och djurparken vara kärnan i Järvzoos verksamhet. Tekniken får absolut inte störa upplevelsen. Däremot är vi övertygade om att vi genom den nya tekniken blir mer attraktiva som besöksmål om vi flyttar ut delar av parken på nätet och erbjuder tjänster kring det, säger Jens Larsson.

Järvzoo har inlett ett samarbete med Fiber Optic Valley, Acreo Swedish ICT och Interlan med viss finansiering genom en innovationscheck från Industriellt Utvecklingscentrum, IUC.

Det finns djurparker som installerat webbkamror vid sina djur, men det Järvzoo planerar för kommer att handla mycket om sensorer och rörliga kameror.

— Vi tänker oss utrustning som kan följa vargflocken i en panorering och zooma in på det som djuren gör, förklarar Jens Larsson.

Tidigare har helahälsingland.se monterat webbkameror i fågelbon där man på webben kunnat följa fåglarnas ruvning. Chefredaktör Gunilla Kindstrand sonderade därför möjligheten att filma från björnidet på Järvzoo. Den ursprungliga idén har utvecklats.

— Det kan handla om att de som har abonnemang på tidningen får följa björnarna i realtid när de får ungar på våren eller se när berguven matar fågelungar. Det finns en enorm potential för alla aktörer inom det här området säger Torbjörn Jonsson på Fiber Optic Valley.

Precis som Järvzoo och Fiber Optic Valley anser chefredaktör Gunilla Kindstrand att samarbetet kan ge kunderna ett mervärde men det kan också få affärsmässig betydelse för tidningsföretaget.

—Utan innovationssystemet Fiber Optic Valley och deras kunskap om sensorteknik skulle inte det här vara möjligt.  Det är ett intressant exempel på hur våra digitala mediesatsningar skapar nya sorters samarbeten och nya marknader.