Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det svänger rejält om Björk i jazztappning

På förhand känns tanken långt ifrån självklar. Genom historien har jazzen gång efter annan visat sig tämligen ovillig att gifta ihop sig med genrer som pop och rock.

Annons

Så att göra jazz av den isländska världsartisten Björks milt sagt egensinniga konstrock, eller hur man nu vill benämna densamma, är det verkligen särskilt klokt? Eller ens möjligt?

Tja, Stina Agustdottir, sångerska i kvartetten Björkologi, som på tisdagskvällen gästade Hudiksvalls Jazzklubb på Kulturhuset Glada Hudik, erkänner utan omsvep att det varit ett svårt och krävande arbete.

Öppningsnumret tycks också i någon mån bekräfta en del farhågor. Björks lite kantigt aviga melodier tenderar att ge musiken en framåtlutad, ibland struttande, andra gånger närmast haltande, gångart.

Lik förbaskat svänger det. Rejält, dessutom. Det dröjer heller inte länge förrän den för kvällen ganska glesa publikskaran förefaller helt med på noterna.

Det är helt enkelt väldigt svårt att stå emot intensiteten i Anna Greta Sigurdardottirs pianospel, liksom i basist Josef Karnebäcks kraftfulla och djupt originella soloinsatser. Trumslagare Sebastian Ågren knattrar fram infernaliskt komplexa rytmfigurer utan att för ett ögonblick förlora svänget och gunget ur sikte. Och som vokalist är Stina Agustdottir på något sätt kongenial – eller i vart fall obrottsligt lojal – i förhållande till Björks ibland nästan påträngande utlevelse.

Jag vet inte huruvida de mer införstådda Björkkramarnas förförståelse av låtarna ger en annan bild. Själv blir jag rejält tagen av Björkologis förmåga att göra stort och hjärtslitande drama av inte minst de senare så kallade skilsmässosångerna, också när Björks texter ibland kan framstå som naivistiska i överkant.

Det är med andra ord bara undantagsvis som vi ges tillfälle att luta oss tillbaka i välbekanta jazzmarker. Av just det skälet är det nog ganska smart av kvartetten att peta in ett par latinbestänkta isländska jazzstandards samt extranumret ”Like someone in love” – alla vid olika tillfällen insjungna av Björk.

LÄS MER: Konsert i mästares fotspår

En riktig jazzhöst i Hälsingland

JAZZKONSERT

Björkologi

Hudiksvalls jazzklubb på Kulturhuset Glada Hudik 29/11