Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det kommer bli monumentalt"

Oskar "Moto Boy" Humlebo komponerar musiken till Faust i Gasklockan som har premiär den 6 mars.

Det var sommaren 2013 som regissören Peter Oskarson hörde av sig till Oskar Moto Boy Humlebo med frågan om han kunde komponera musiken till Faust .

– Han hade hört musiken jag gjorde till Kärleksön på Göteborgs Stadsteater 2011 och tyckte den hade en mörk, romantisk och vacker stämning, säger Oskar Humlebo, som är född i Färila och uppvuxen i Hudiksvall.

Det var självklart för Oskar att tacka ja.

– Det kändes helt rätt, helt perfekt för mig. Symfoniorkester har jag inte komponerat till förut, och tanken på det kickade i gång mig.

Oskar började med att titta på den tyska stumfilmsversionen av Faust från 1926.

– Jag tyckte om den och började skriva musik direkt. Det första jag gjorde blev ledmotivet till föreställningen.

Sedan i november 2014 har Oskar varit i Gävle för att jobba heltid med föreställningen. Annars bor han i Skåne, är född i Färila och uppväxt i Hudiksvall.

Har Hälsingland påverkat dig, kan man höra dina rötter i din musik?

– Ja. Här uppe är skogarna svarta. I Skåne är de gröna. Och de norrländska vintrarna har gett mig ett särskilt vemod.

Oskar var bara sju-åtta år när han insåg att musik var viktigt för honom.

– Jag hörde en gosskör som övade i London och blev fascinerad. Jag ville sitta kvar och lyssna hela repet. Sen när jag var lite äldre och hörde soundtracket till Twin Peaks första gången, då bestämde jag mig. Twin Peaks har också de där mörka skogarna precis som Hälsingland, det är nära till sågverken och till timret. Sjöarna är iskalla även mitt i sommaren.

Debutplattan kom 2008 och sedan dess har han släppt två till varav den senaste var Keep your darkness secret 2014. Han har också turnerat med bland andra the Ark och Cardigans, skrivit filmmusik och haft en av huvudrollerna i Claudio Monteverdis barockopera L'Orfeo på Wermland Opera.

– Jag gillar dynamiken i tillvaron. Håller man bara på med pop blir det trist, det finns en ytlighet inom poppen som man inte kommer undan. Att jobba med teater och soundtrack skiljer sig mycket från att göra eget. När man jobbar med en teaterföreställning ska musiken inte leda vägen utan förstärka teatern. Det är skönt att få stänga av sig själv ett tag, jag kommer alltid ut ur ett sådant här projekt med nya insikter. Men egentligen trivs jag bäst när musiken står i centrum som den gör när man skriver helt eget material.

Processen är också annorlunda när man arbetar med teater, säger Oskar. Faust är stort, komplicerat och massivt.

– Man gör timmar av musik som inte används. Allt förändras och utvecklas från dag till dag.

I Gasklockorna kommer föreställningen vandra runt genom olika rum, något som komplicerar det hela för musikerna.

– Jag och ljudteknikern Micke Andersson jobbar på att få till det med sladdar och allt. Det är svårt rent tekniskt.

Men trots utmaningarna med "Faust" är det fantastiskt roligt, säger Oskar.

– Och jag har fått blodad tand på symfoniorkester, det vill och kommer jag, göra igen.

Den 6 mars har Faust premiär i Gasklockorna i Gävle och Oskar säger att han, precis som alla i produktionen, är lite nervös.

– Det är ett gigantiskt projekt med höga förväntningar. Det känns nästan överväldigande. Men det kommer bli monumentalt, en häftig upplevelse, det är jag säker på.

…

LÄS MER:

Smygtitt på Faust

Medryckande om civilkurage

Vem är ond och vem är god?