Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det här gör en förstelärare

Insändaren Inget gott tecken från arbetsgivaren (4/3) tyder på att en hel del missförstånd råder vad gäller karriärtjänster (förstelärare), i Hudiksvalls kommun.

Annons

Låt oss försöka klargöra en del. Försteläraren är kvar i sin verksamhet minst 60 procent av tjänsten och arbetar då med sitt ordinarie uppdrag. På övriga 40 procent arbetar försteläraren med uppdrag i andra verksamheter där man har behov av stöd för att utveckla eller förbättra arbetet i klassrummet. Det kan handla om ledarskap, metoder, få igång kollegahandledning (kollegor hjälper varandra att bli bättre), med mera. Aktiviteter som syftar till att höja kunskapsresultaten. Eller annorlunda uttryckt, ge fler elever möjlighet att lyckas.

I år har andra omgången förstelärare utsetts. Framförhållningen har varit bättre och vi har kunnat använda oss av erfarenheter från förra ansökningsomgången. Det har varit viktigt att starta processen i god tid för att rektorerna ska kunna planera nästa läsårs organisation bl.a. utifrån utnämnda förstelärare.

Vad arbetar då förstelärarna med mer konkret? Här kommer några exempel:

* Utveckla arbetet med det pedagogiska uppdraget och pedagogisk dokumentation (förskolan)

* Utveckla matematikundervisningen på mellanstadiet (grundskolan)

* Formativ bedömning och elevmedverkan i bedömning och utvärdering (grundskolan)

* Höja måluppfyllelsen med hjälp av metoden flipped classroom (grundskolan)

* Den pedagogiska användningen av IT i undervisningen (gymnasiet)

* Läsande i syfte att få ungdomar att djupläsa mer och reflektera (gymnasiet)

Anledningen till införandet av reformen karriärtjänster är att vi står inför ett uppseglande problem på såväl nationell som lokal nivå med fler lärare som går i pension eller går över till andra jobb än lärare som utexamineras. Vi står inför en stor lärarbrist. Statsbidraget för karriärtjänster i skolan har därför införts som en av flera åtgärder för att göra läraryrket mer attraktivt. Hudiksvalls kommun har, genom att tillföra ytterligare resurser, sett till att det även omfattar förskolan. Som erfaren och särskilt kompetent förskolelärare/lärare ska man kunna få nya utmaningar med delvis nya arbetsuppgifter och ett lönepåslag.

Vi vill med bestämdhet understryka att motivet med införandet av förstelärare aldrig någonsin har varit att kontrollera andra lärare. Tvärtemot vad insändarskribenten BOK skriver så litar vi på och vet att lärarpersonalen utför ett gott arbete. Men läraryrket är ett komplext yrke som varierar utifrån elevgrupper, storlek på skola, resurser, sammansättning på personalgrupp, med mera.

Därför måste vi utveckla stödet/samarbetet mellan lärarna, öppna klassrumsdörrarna för kollegahandledning. Vi måste utveckla undervisningsmetoder och ledarskap för att bättre möta alla elever. Här kommer förstelärarna in som stöd, startmotor, idéspruta under en begränsad tid för att kollegialt stötta i klassrum och arbetslag. Allt i syfte att få fler elever i Hudiksvall att nå målen.

Matts Persson

ordförande, lärande- och kulturförvaltningen

Anette Nybom

utvecklingscoach, lärande- och kulturförvaltningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel