Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det handlar om att ha skickliga pedagoger

Så är då åter den svenska skolan på allas läppar.

Annons

Det presenteras utredningar, bland andra Pisa-rapporten, och höstens riksdagsval, där skolan är en av de stora frågorna, närmar sig.

Mycket har kommit att handla om att återföra ansvaret för skolan till staten. Under drygt 20 år har kommunerna haft det stora ansvaret för skolorna. Själv samverkade jag i ett projekt mellan skola och näringsliv när skolan successivt tidigt 90-tal överfördes till kommunerna, det var en turbulent tid.

Resultatet har vi sett och visst är förslaget att nu låta staten åter få huvudansvaret bra. Sverige är ett litet land, så litet att det självfallet ska ha en skola som är lika för alla, inte beroende, kvalitetsmässigt, på vart i landet jag bor. Om jag som elev bor och går i skolan i Vellinges, Haninges eller Ovanåkers kommun ska inte spela någon roll för vad jag har med mig i form av kunskaper och vilket stöd jag får. 

I debatten talas mycket om lärarnas status och deras låga löner. Jag påstår som tidigare skolledare och även pedagog, att den status man har som lärare inte handlar om vilken lön man har eller hur gamla eleverna är. Det handlar om hur skicklig jag är som pedagog, hur jag når fram till alla elever, ser behov och möter varje enskild elev där den befinner sig.

Då får jag en status, får uppskattning och då följer lönen med. Status hänger inte ihop med en titel utan med vad man faktiskt åstadkommer oavsett vilket yrke man har. Lönen spelar roll, och den ska grundas på uppnådda resultat. Viktigt är att skolan ständigt följer upp vad som händer och inte enbart utvärderar hela terminer och läsår. Det handlar om ständiga förbättringar.

Jag menar vidare att personal inom skola ska ha minst två års erfarenhet av arbete utanför skolan innan de påbörjar lärarutbildningen. Att ha en kunskap om världen utanför skolan är avgörande då det är dit våra elever så småningom ska.

Inom skolan är det eleven som ska vara i centrum. Ett absolut krav är att lärarna och övrig personal samverkar över yrkes- och ämnesgränser. Allt hänger ihop och i dag är det tyvärr allt för vanligt att varje enskild lärare kör sitt eget race utan att se att saker hänger ihop, det vill säga att ämnen går in i varandra. Detta kräver en utvecklad samverkan, arbetslag som arbetar med eleven i fokus. Självfallet ska byråkratin för lärarna starkt minska.

Det viktiga oavsett vad som sker, beträffande skolansvaret, är att det alltid arbetas med eleven i fokus!

Jag avslutar med en versrad från låten Var kommer barnen in från 1981, text Lorne de Wolfe och Dick Hansson: Jag säger inget om en sårad jord . Men hjärtat slår i varje ord - var kommer barnen in.

Håkan Carlberg

konsultrektor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel