Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det finns plats även för motorsport

Jag har träffat många personer och lokalpolitiker på stan på senare tid och flera har kommit med dels bra frågor och en hel del kritik om verksamheten som SMK Söderhamn bedriver och vill bedriva i framtiden.

Annons

Ett klargörande är att nuvarande verksamhet och framtida verksamhet inte kommer att drivas dygnet runt årets alla 365 dagar.

Klubben följer regler som finns för motorsport.

Klubben har några kvällstider under veckan och lite mer på helgdagar beroende på hur bra dagsljuset är.

Nu till årets säsong 2012 så hade SMK Söderhamn sökt tillstånd för cirka 25 tävlingar på helger och vardagar. Men flera har redan ställts in och/eller flyttats av olika skäl.

Man har ett par dagar/kvällar öppet för allmän träning beroende på om man har en ansvarig på plats. Då kanske man kör max 3–4 timmar som mest.

Träningstillfällena under ett år är cirka 700 timmar och cirka 25 tävlingsdagar med verksamhet där man som tidigast börjar vid 10-tiden och slutar senast vid 21-tiden som regleras i olika regler och lagar. Det betyder att tävlande pågår i cirka 250 timmar. Men nu är det ju så att man har olika uppehåll under tävlingsdagarna, så tiden totalt blir mindre.

Så med färre än 1 000 timmar med verksamhet per år så har SMK Söderhamn bara utnyttjat cirka tio procent av årets alla timmar.

SMK Söderhamns motorsportverksamhet bullrar och har sig en bråkdel av denna tid med 6–10 timmar per vecka (kvällstid) och 10–20 timmar de helger man planerat att ha tävlingar/träningar som är öppna för deltagare från hela landet, Norden och Europa. (Tänk då på turismen och kommunens framtid och varumärke).

Det här visar att ni lugnt kan fika på altanen och lyssna på fågelsång och titta när växterna blommar. Och till dem som har synpunkter om miljöpåverkan med tanke på förbränningsmotorer så utvecklas det hela tiden nya bränslen och motorer som ska klara av dessa.

Allt fler i Sverige/Norden med E-85, metanol/etylalkohol och andra kolkombinationshybrider som kanske inte är vanligt för vardagsbilister. (Här har Svenska Bilsportförbundet och FIA = Federation Internationale de l'Automobile – lite olika meningar, men man är allt närmare en lösning.)

Som det ser ut nu med den verksamhet SMK Söderhamn har så har bland annat den så kallade illegala streetracingen minskat då man har en bana att köra på. Man har dessutom fått ner aktiviteter med drifting runt stadens rondeller när det finns träningsmöjligheter på Helsinge Motorstadion. Lika är det med flera av mc-sporterna med motocross och enduro där man har ypperliga banor att ta ut sin frustration på.

Klubbens verksamhet påverkar framtida flygverksamhet på området begränsat då klubbens nuvarande och framtida fortsättning ligger vid sidan av den stora delen av flygplatsen och så långt borta från bebyggelse med fast boende.

Osmo Savikko

motorsportintresserad

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel