Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är musiken som valt ut mig"

Som producent och stjärn-dj har han fått spela med Swedish House Mafia – och han ligger bakom Icona Pops superhit "I love it" samt Zlatans tv-reklam.

Annons

Han övergav fotbollen och GIF Sundsvall som 15-åring.
Ett bra val, uppenbarligen.
Som producent och stjärn-dj har han fått spela med Swedish House Mafia – och han ligger bakom Icona Pops superhit "I love it" samt Zlatans tv-reklam.
– Musiken har alltid varit magneten för mig, säger Linus "Style of Eye" Eklöw, till

Klockan är halv åtta, i runda slängar, en torsdagskväll i mitten av februari.

Reportern når tidigare Sundsvallsbon Linus Eklöw på telefon vid avtalad tid.

Han sitter på tåget på väg till Sälen för en spelning – mindre än ett dygn innan det är dags att äntra scenen på Oscar i Sundsvall. Stället där allt en gång började.

– Jag fick börja med att diska glas och tallrikar för... säkert 15 år sedan. Efter några år gav de mig chansen att spela lite skivor. De lyssnade på mig och mina galna idéer om att presentera en helt ny sorts musik för Sundsvall. Att få komma hem så här känns som att sluta cirkeln, på något sätt.

När började du arbeta med musik?

– Jag började lira trummor när jag var tio år. Första gången jag skapade en låt med datorn var jag 14 år.

Du har varit med och skapat Icona Pops världshit "I love it", du har fått spela med Swedish House Mafia och du har skapat versionen av "Du gamla du fria" i Zlatans tv-reklam. Du måste vara otroligt bra på att knyta kontakter?

– Jag tror mer att det handlar om att man dras till folk med likasinnade intressen. Man dras till folk som tycker och tänker lika, och då är det lätt att ha kul. Sedan ger det sig självt. Jag flyttade inte från Sundsvall till Stockholm för att ha nära till Gröna Lund, utan för att jag kände att jag behövde komma närmare ett större utbud. Jag behövde vara närmare det som passade mig och då kändes Stockholm rätt. Musiken har alltid varit magneten för mig.

Hur fick du kontakt med Swedish House Mafia?


– Genom Sebastian Ingrosso. Han hörde av sig till mig och gillade det jag gjorde. Sedan sågs man lite här och var. Rätt som det är sitter man i en studio och sedan utvecklas det vidare.

Hur kunde du förvandla "I love it" till en sådan världshit?

– De hade haft fröet till en låt liggandes ett tag. Jag fick chansen att producera upp den. Jag jobbade någon helg på det och sedan var jag nöjd. Sedan hade man ingen aning om hur det skulle gå, jag hoppades bara att de skulle bli nöjda.

Är arbetet med "I love it" det du är mest stolt över?

– Jag är bara glad för att det gick så bra. Det är otroligt kul att se hur vissa låtar kan fortsätta leva som den gör än i dag. Jag känner bara att jag gör mitt jobb. Det är det enda jag kan påverka. Sedan åker man bara med, men det är väldigt många saker som ska gå rätt för att man ska kunna flyga högt.

Du har varit lite här och där i världen, vad är ditt största minne?

– Det är dött lopp mellan konserten med Swedish House Mafia på Friends Arena och Ultrafestivalen i Miami. De två var riktigt häftiga. Sedan har jag ju varit på mer exotiska platser som exempelvis en spelning i Berlin då man lirade ända till klockan nio på morgonen, och ändå var det fullt hus.

Du är en världs-dj – men förstår Sverige hur bra du är? Jag tänker på ordspråket "man blir aldrig profet i sitt eget hemland"...

– Jag tycker inte att det stämmer. Bara det att jag lirat med Swedish House Mafia tycker jag är ett bevis på det. Sedan beror det på hur man ser på det. Jag har haft fler radioframgångar under dagstid i Sverige – men kvaliteten på framgångarna har kanske varit större utomlands. För mig är kvaliteten viktare än kvantiteten.

Hur var det att uppträda på Gatufesten?

– Magiskt. Det blev en otrolig publikkommunikation i somras och jag sa redan då till min agent att jag måste få göra en riktig Sundsvallsspelning, som nu på Oscar.

Du har en fru och två barn i Stockholm – samtidigt som du reser runt jorden. Hur får du det att fungera?

– Det är just det som är den stora pusselbiten för mig. Men så länge man håller en öppen dialog och inser att det här bara är något man gör under en viss tid så går det. Du är inte ett fotbollsproffs i hela ditt liv heller.

Hur var det att göra musik till Zlatans tv-reklam?

– Martin Sandberg (Max Martin) berättade om idén för mig. Jag tyckte att det lät som en kul och svår utmaning, att försöka göra något nytt av nationalsången, som man inte hört förut. Det gav mig en kick. Resultatet bidrar till något som jag tycker Sverige står för i dag. Det är ett land som inkluderar alla och som inte exkluderar någon.

Du måste tjäna rätt bra med deg?

– Jag tjänar så pass att det funkar. Pengar är inte det som driver mig, och jag har investerar mycket pengar i kommande projekt också. Räknar man ihop 20 års arbetstimmar så är det nog inte så mycket.

Lever du ditt drömliv?

– Ja, jag lever min dröm. Musiken är min passion. Det är musiken som har valt ut mig.

Har du några fler stora grejer på gång? Kanske något samarbete med någon fler kändis?

– Jag har väldigt mycket på gång. Ni kommer nog se något nytt redan under våren.

Du har även startat nya projektet Galantis och du ska få spela på musikfestivalen Coachella i Kalifornien. Känslan?

– Det har varit en dröm för mig i sju, åtta år. Det känns häftigt att äntligen få vara med där. Vi är extremt peppade och vi har nyligen släppt vår andra låt, "You".

Kan man jämföra Style of Eye med Galantis?

– Galantis är en ny värld som vi inte uttryckt oss i tidigare. Det kommer vara en värld som får stå för sig.

Har du någon stor dröm som du vill uppleva?

– Coachella har länge varit det. Men det skulle vara ballt att få köra i Madison Square Guarden. Det får bli nästa grej.

Du är 34. Hur länge orkar du hålla på?

– Länge. Säkert 50 år till. Det här är en livsstil för mig.

Tobias Jonsson

tobias.jonsson@mittmedia.se

Annons