Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Den lilla skolans fördelar

Växsjö skola har haft hög personalomsättning. Tror du att det kan bero på att Växsjö skola i många år utpekats som nedläggningshotad? Vem vill börja arbeta i ett arbetslag som hela tiden hotas av splittring?

Annons

Öppet brev till Eva Eklund.

Tack Eva att våra barn får läsa i tidningen att de har dåliga kunskaper. Jag kräver att få ta del av de data som stöder ditt uttalande om att Växsjö skola har dåliga testresultat eftersom jag misstänker att det hela är grundlösa rykten.

Om det nu visar sig att en viss skola visar svaga resultat, vilka åtgärder eller utredningar har du som grundskolechef beslutat om?

Varför strävar du efter stora stadsskolor?

Varför tror du att så många föräldrar har valt Lust & Lära?

Kan det vara så att en av orsakerna är skolans profilering med små elevgrupper?

Växsjö skola har haft hög personalomsättning. Tror du att det kan bero på att Växsjö skola i många år utpekats som nedläggningshotad? Vem vill börja arbeta i ett arbetslag som hela tiden hotas av splittring?

Jag har läst Skolverkets färskaste utbildningsinspektion av Rensbackens och Växsjö skola. Den visar bl.a. att 100 procent av skolans elever i 5e klass nådde målen i matematik.

Du nämner, i Ljusnan den 24/9, den lilla skolans ”problematik”. Varför ser du inte det positiva med den lilla skolan? Att barnen leker över åldersgränser, lättare att följa den röda tråden från det lilla barnet till det stora barnet, lättare att upptäcka mobbing, alla barn får synas – ingen försvinner i mängden.

Jag vill dela med mig av valda delar ur rapporten (Dnr 53-2005:3033) ”Sammanfattande bedömning.….Skolorna bedriver ett aktivt arbete i syfte att skapa en god arbetsmiljö och utbildningssituation för eleverna. Eleverna är trygga och det råder en god stämning bland elever och personal. Skolorna har bra rutiner för att upptäcka elever i behov av särskilt stöd och att ge stöd.

U Wickström

Lottefors

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel