Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Demokrati att välja skola

I Sverige är det så att alla barn och ungdomar har rätt till fri skolgång och det oavsett vilken skola de väljer. Det är inte längre kommunpolitikerna som bestämmer, utan eleverna och deras föräldrar.

Annons

Ordförandena i hälsingekommunernas utbildningsnämnder har skrivit en debattartikel (28/4) om skolan ur friskoleorganisationens och kommunorganisationens perspektiv. Vi väljer att se på skolan ur elevernas perspektiv.

I Sverige är det så att alla barn och ungdomar har rätt till fri skolgång och det oavsett vilken skola de väljer. Det är inte längre kommunpolitikerna som bestämmer, utan eleverna och deras föräldrar. Det är både demokratiskt och viktigt att det beslutet ligger närmast de som mest berörs av det.

Det råder ingen fri skoletableringsrätt i Sverige. Det är en lång och komplicerad process att få tillstånd att starta en skola, handläggningstiden sträcker sig till mellan ett och halvt till två år.

Skolinspektionen är den myndighet som handlägger och fattar beslut i tillståndsärenden. De har också regeringens uppdrag att utöva tillsyn över alla skolor i landet, principen är att det ska ske på lika villkor och med lika behandling för samtliga skolor oavsett vem som driver skolan. Kommunernas problem med detta är att de inte längre har monopol på skolverksamhet och i sin bristande förmåga att anpassa sig så vill man ha vetorätt i beslutsprocessen, det vill säga att en huvudman skulle vara överordnad den andra och därmed inte längre behandlas likvärdigt. Den yttersta och olyckligaste konsekvensen av detta är att elevernas frihet att välja skola försvinner.

Det är inte minskade förutsättningar i form av friskoleetableringar som ställer till det för kommunerna, det är det minskade elevunderlaget. I många kommuner har man under många år underlåtit att anpassa resurserna till skolan efter ett minskat elevunderlag. Minskningen fortsätter några år till, så nu måste beslut tas om anpassning till verkligheten. I sin iver att försöka bortförklara obekväma politiska beslut så skyller man på någon annan och hävdar att man inte har något ansvar.

Det är ingen naturlag att friskolor alltid är bättre än kommunala. Det finns både bra och dåliga friskolor och det finns bra och dåliga kommunala skolor. Det är den enskilda skolans resultat som är det intressant, inte vem som driver den. Tidigare var det tur för skolan att den var obligatorisk eftersom monopolet garanterade elevunderlaget. I dag är det tur för eleverna att de kan välja en bra skola och välja bort en dålig oavsett vem som driver den. Genom att hålla en hög kvalitet och leverera goda resultat får skolorna de elever de förtjänar, det gäller både friskolor och kommunala skolor.

Det är klart att man kan ha olika åsikter om huruvida det var bättre eller sämre förr, det vill säga när kommunpolitikerna bestämde vilken skola en elev skulle gå i. Eller om man tycker att det är bättre eller sämre nu när eleverna och deras föräldrar själva bestämmer det. Men säg det då, att det är elevernas frihet att välja ni vänder er emot, det är ju det dagens regelverk handlar om.

Anita Westerberg

Lena Lingman

skolledningen Glada Hudikskolan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel