Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dellenbanans Vänner ser gärna terminal i Böle

Skogsnäringen säger att den vill att den nya timmerterminalen i Ljusdal läggs vid Böle i Hybo, skriver Dellenbanans vänner som tycker det är en bra idé.

Det är precis där Dellenbanan svänger av ut mot kusten från Norra Stambanan. Vi i Dellenbanans vänner ser gärna att timmerterminalen placeras där.

Vårt långsiktiga mål är att Dellenbanan rustas för moderna pendel- och godståg mellan Ljusdal och Hudiksvall. Virkeshantering i Böle och ett utnyttjande av Dellenbanans västra delar är ett bra steg i den riktningen. På Dellenbanan kan virkes- och fliståg köras miljö- och energieffektivt exempelvis till Iggesunds bruk eller till framtida dubbelspåret på Ostkustbanan för snabb transport norrut eller söderut. Som en järnvägsknut blir Ljusdal det naturliga valet för virkeshantering.

I rapporten Järnväg 2050 – Näringslivets godstransporter framtagen 2016 av Sweco i samarbete med bland andra Tågoperatörerna, Skogsindustrierna och Swedtrain kan vi läsa att en lastbil som transporterar ett ton i två mil släpper ut ett kilo koldioxid. Ett godståg kan transportera samma gods i 900 mil innan det kommer upp i ett kilos koldioxidutsläpp

Lars Gustavsson

Dellenbanans Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel