Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dellbo kände sig lurad av telefonförsäljare – vinner tvist om abonnemang

En kund i Delsbo hävdar att en telefonioperatör tecknat avtal med honom utan att han ville det. Han får nu rätt i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som rekommenderar leverantören att kompensera mannen.

Annons

Enligt dellbon tecknade företaget ensidigt ett påstått avtal och tog utan hans kännedom över hans telefoni i september 2015. Han hävdar att han inte blev upplyst om att telefonsamtalet spelades in, att samtalet klipptes om och att de dessutom ignorerade hans Nix-anslutning.

Mannen ville inte ha abonnemanget och betalade inte, vilket ledde till att hans fasta telefon stängdes av i januari i år.

Mannen anmälde företaget till ARN och ville att han skulle slippa betala för det påstådda avtalet samt att företaget skulle släppa hans telefonnummer så att han kunde återgå till tidigare operatör. Han begärde också ersättning på totalt 497 kronor för brytningsavgiften till den tidigare operatören samt för porto, kuvert och kopieringskostnader.

Företaget hävdar att det finns en tydlig ljudfil över avtalet och att dellbon måste betala sina fakturor.

ARN bedömer att det framgår av det inspelade samtalet att mannen inte ville träffa avtal med företaget. Därmed finns det inget giltigt avtal och det saknas grund för företaget att debitera honom, menar ARN.

Nämnden anser också att mannen har rätt till ersättning för den kostnad han drabbats av på grund av företagets agerande. Företaget rekommenderas därför att betala beloppet som mannen har begärt.

Annons