Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Delat järnvägsspår – kapacitetsproblem eller fördyring

Sigurd Melins tunnel innebär två parallella dubbelspår.

– Det finns inget motstånd mot en delad lösning, säger Sigurd Melin efter mötet med Trafikverket.

Enligt honom säger inte heller Trafikverket nej till tunnel.

Läs även: Trafikverket kikar på ny järnvägstunnel

Men det finns ett beslut om att det ska finnas dubbelspårsfunktion längs hela Ostkustbanan.

– Det är ett av de starkaste kraven. En lösning som ger försämrad kapacitet håller inte, säger projektledaren Kenth Nilsson, Trafikverket.

Två enkelspår som delas riskerar, enligt Kenth Nilsson, just att ge sämre kapacitet. Med två sammanhållna spår som ligger bredvid varandra blir det lättare att växla mellan spåren, till exempel om ett tåg står stilla eller om ett snabbt tåg kör ifatt ett godståg, förklarar Kenth Nilsson.

Läs även: Tunnel i Varberg kostar 290 kommunala miljoner

I Sigurd Melins nya förslag skulle två dubbelspår löpa parallellt i ett par kilometer och dessutom gå i tunnel. Det kan lösa kapacitetsproblemet med delade enkelspår, men det innebär å andra sidan en högre kostnad som Kenth Nilsson antyder blir för hög.

Han vill annars inte kommentera Melins förslag närmare, utan vänta tills de har gjort sin helhetsbedömning.

– Det är inte helt enkelt, det är många faktorer, säger Kenth Nilsson.

För Sigurd Melin är det viktigt att få en bild av vad hans tunnel skulle kunna kosta, för att kunna jämföra med de andra alternativen.

– Allt hänger på om en tunnellösning är dyrare eller mycket dyrare, säger han.

– Min frustration är att mitt förslag inte har ställts mot de andra.

I höst kan Trafikverket gå ut med hur stor kostnaden kan bli för de två andra alternativen.

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !