Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Är Miljöpartiet verkligen miljövänligt?

Är Miljöpartiet största hotet mot miljön och den svenska landsbygden? undrar Sören Molander. Miljöpartiets politik ger inga löften till landsbygden, utan tycks satsa mer på storstäderna.

Annons
Byggs tredje banan på Arlanda bara för att förse Stockholmsområdet med byggjobb för tvåsiffriga miljardbelopp och 15 000 nya nyckelfärdiga flygplatsanställda? undrar Sören Molander.

Skattehöjning på bensin slår hårt mot boende utanför städerna. Det lönar sig kanske inte längre att åka till ett arbete och än värre drabbade är barnfamiljerna. Städerna har ju sin lokaltrafik starkt subventionerad med skattemedel.

Höjda flygbränsleskatter drabbade nyligen det lokala inrikesflyget så svårt att flygbolagen måste reducera antalet inrikeslinjer samt mindre flygplatser avvecklades.

Sittande i koalitionsregeringen har Miljöpartiet bifallit nedläggning av arbetsförmedlingar, samt centralisering av Skatteverkskontor och Kronofogdens dito till nackdel för landsbygden.

Hur trovärdigt är Miljöpartiet när det gäller miljön? Inrikesflyget med ett fåtal starter och landningar per dag inverkar inte på miljön, den föroreningen orkar landsbygdens natur bryta ner. Men naturen kan inte bryta ner luftföroreningar i och omkring Arlanda, ändå planeras en tredje startbana. Byggs tredje banan bara för att förse Stockholmsområdet med byggjobb för tvåsiffriga miljardbelopp och 15 000 nya nyckelfärdiga flygplatsanställda?

Beträffande byggstarten av dubbelspårig OKB och Norrbottniabanan samt upprustning av Inlandsbanan och Stambanan och deras tvärförbindelser så är det samma visa som fem - sex årtionden tidigare. En antydan nästa årtionde, men inga löften, samtidigt som regeringen anslår 100-tals miljarder till översysselsättning i mer eller mindre påhittade byggprojekt i vår huvudstads utbyggnad.

Miljöpartiets Per Bolund säger i en tidningsartikel att landet måste ha en vettig lösning av tågtrafiken, vad menar han då? Inte är det Norrlands eller inlandets tågtrafik han menar för regeringen har inte anslagit skattepengar till dessa för kommande 10-års period med start 2021, varken till nybyggnad eller upprustning. Det är givetvis högfartstågen med byggstart i Stockholm för 400 miljarder skattekronor som Per Bolund menar är vettig järnväg.

Sören Molander Njutånger

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons