Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dagens miljöpolitik är mesig - Vi måste flyga mindre!

Det är bråttom att rädda framtiden för våra barnbarn. Flyget, som är en av de stora klimatbovarna, har hittills kommit billigt undan, skriver Ingela Bollgren.

Annons

Mesig var ordet. Regeringens utredare säger det själv om den utredning kring flygets klimatpåverkan som nu presenteras. Dags att dämpa förhoppningarna att biobränslen ska vara lösningen. Det finns varken utvecklad teknik eller råvaror för den närmaste framtiden. Så möjligheterna för flyget att uppnå klimatmålen de kommande tio åren är alltså små.

Är det inte dags att tala klarspråk, också från politiskt håll? Vi måste flyga mindre. Flyget är en av de stora klimatbovarna. Ska vi ha en chans att hejda klimatförändringen så måste vi välja andra färdsätt eller flyga mindre ofta och kortare sträckor. En familj med två barn som flyger till Thailand på semester släpper ut 12 ton koldioxid. Lika mycket som deras bensinbil släpper ut på fem år.

Flyget har hittills kommit billigt undan när det gäller utsläpp av växthusgaser

Avgift och utdelning är ett sätt att styra miljöskadlig verksamhet mot mer hållbara alternativ. Flyget har hittills kommit billigt undan när det gäller utsläpp av växthusgaser. Så lägg en stigande avgift på flygresor och dela sedan ut intäkten i lika delar till varje vuxen medborgare (och en halv del till barnen). En rättvis extraslant till dem som väljer att begränsa sitt flygande. Och samtidigt, vissa flygresor är oundvikliga. Då kan en utdelning i någon mån kompensera för den dyrare biljetten.

Det är bråttom nu, om vi ska lyckas hejda klimatförändringen och rädda framtiden för våra barnbarn. Då duger det inte att flygresandet bara ökar och ökar år efter år.

Ingela Bollgren, Klimatsvaret

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons