Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vi måste ta krafttag mot övergivna bilvrak!

Övergivna bilar måste tas om hand innan de blir en fara för trafiksäkerhet och miljö. Reglerna måste skärpas! Vi vill att myndigheter och markägare får större möjligheter att flytta uppenbart övergivna bilar, skriver liberalerna Lina Nordquist och Peter Nordebo.

Annons

Längs landsvägar, nära tätorter och på privat mark står övergivna bilar och bilvrak. Ingen tar ansvar för att ta hand om dem. Inte sällan är fordonen krockade. Om föraren eller ägaren inte frivilligt tar ansvar för sin bil efter ett haveri eller en olycka blir bilen stående på platsen, plundras, slås sönder och blir stående under lång tid.

Kommuner och Trafikverket kan under vissa förutsättningar och efter en utdragen administrativ process få rätt att flytta en övergiven bil, men ägarens skydd är starkt och dagens regler tandlösa. Markägare måste flytta bilen på egen bekostnad. Innan något händer blir bilen stegvis ett plundrat, miljöfarligt vrak; bränsle och oljor rinner ut i naturen och lösa skrotdelar sprids där de kan skada vilt och tamboskap. De bortforslingar som görs blir dyra för kommuner och markägare.

Vi vill att myndigheter och markägare får större möjligheter att flytta uppenbart övergivna bilar. En sådan flytt ska inte ske på skattebetalarnas bekostnad, eller belasta skötsamma bilister via höjda avgifter. Vi föreslår att flytten av en övergiven bil kunna faktureras ägarens försäkringsbolag eller trafikförsäkringsföreningen.

Också fenomenet fordonsdumpning måste förebyggas och motverkas. Många av de övergivna bilarna är falskskyltade eller belagda med körförbud. Det är hög tid att överväga om fordon som körs falskskyltade eller med körförbud omedelbart ska kunna beslagtas och förverkas. Dessutom föreslår vi att regeringen utreder om den som tidigare grovt misskött sitt bilägande ska kunna förhindras att äga en bil. Exempel på misskötsel av bilägande skulle kunna vara att personer överger ett fordon eller låter bli att betala skatt, skyltavgifter, registreringsavgifter, trafikavgift, parkeringsböter etcetera.

Lina Nordquist, riksdagsledamot L, Uppsala

Peter Nordebo, lokalpolitiker L, Bollnäs

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel