Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vi måste prioritera bemötandet av våra patienter

Bemötandet av patienter i vården är viktigt, naturligtvis inte lika viktigt som själva behandlingen, men väldigt viktigt. För att vår personal ska kunna göra ett bra jobb behöver de en ledning som prioriterar denna fråga, skriver Jennie Forsblom (KD).

Annons

Jag har stött på flera fall i Region Gävleborg den senaste tiden, bland annat i media, där bemötandet av patienter brustit. Både när det gäller information vid själva sjukvårdsbesöket och även kommunikation före och efter besöket. Kommunikationsmissar som skulle kunna ha undvikits, har istället orsakat stora konsekvenser för patienter och anhöriga.

Läs också artikeln: Pelle började planera för sin begravning – men cancerdiagnosen var felaktig: "Har haft ett helvete"

Bemötandet av patienter i vården är viktigt, naturligtvis inte lika viktigt som själva behandlingen, men väldigt viktigt. När patienter känner att behoven är tillgodosedda och att man kan lita på den som ger vård skapas förutsättningar för bättre vårdresultat.

Socialstyrelsens hemsida säger:

”Brister i bemötandet mellan patient och personal kan leda till brister i kommunikationen och informationen. Det kan i sin tur leda till patientsäkerhetsrisker. Det kan hända till exempel om hälso- och sjukvårdspersonalen inte uppfattar patientens eller närståendes oro och missar en annalkande risksituation, eller inte får en klar bild av symtom och sjukdom och därmed vidtar åtgärder som inte är adekvata.

Brister i bemötandet kan även leda till att

• patienten inte följer ordinationer och behandlingsrekommendationer

• patienten inte återkommer trots att hens tillstånd kräver det

• patienten eller personalen inte uppfattar väsentlig information.”

För att vår personal ska kunna göra ett bra jobb behöver de en ledning som prioriterar denna fråga, bland många andra prioriterade frågor.

Jennie Forsblom (KD), regionråd i opposition, Region Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel