Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Varför går man in i stora förändringar utan att förankra det i politiken?

Just nu fortskrider omställningen av Ljusdals skolor där man plockar bort ca 100 tjänster ur en skola som redan är hårt pressad. Det är en enorm omställning med ny arbetsmetodik, ny pedagogik och ny organisation och nya villkor för både elever och lärare. Vi kommer att i princip få en ny skola med samma antal elever men var tredje person i personalen kommer att försvinna, skriver Martin Bjerke, Centerpartiet i Ljusdal.

Jag är djupt oroad för hur det kommer att gå för våra elever och lärare i den här stora omställningen av skolan som sker just nu. Jag känner också att jag inte är ensam om att känna denna oro, vi är många som frågar oss vad som pågår.

Så det är därför som jag frågar efter underlag, analyser och tankar i Utbildningsnämnden där jag sitter som representant för Centerpartiet i Ljusdal. Hur har man egentligen tänkt och vet man vad som kommer att bli effekten av allt detta?

Jag har arbetat en hel del med effektiviseringar, vilket inte ska förväxlas med besparingar. Jag har även varit med om att sjösatta nya affärsidéer, skapa nya företag, utarbeta nya effektiva arbetsmetoder med mera. Men jag har aldrig klivit in i någonting utan att först göra en konsekvensanalys.

Så det är med förvåning jag ser en monumental förändring av skolan genomföras och få höra att konsekvensanalysen kommer vi jobba med i efterhand. Det är lite som att dyka från tians trampolin utan att först kolla om det finns vatten i bassängen.

Men just nu fortskrider omställningen av Ljusdals skolor där man plockar bort ca 100 tjänster ur en skola som redan är hårt pressad. Det är en enorm omställning med ny arbetsmetodik, ny pedagogik och ny organisation och nya villkor för både elever och lärare. Vi kommer att i princip få en ny skola med samma antal elever men var tredje person i personalen kommer att försvinna.

Som sittande politiker i Utbildningsnämnden har jag efterlyst ett politiskt beslut för denna omställning vilket är ett måste enligt kommunallagen och delegeringsordningen. Detta har blivit avslaget av Stina Bohlin (S). Så man genomför just nu en omställning av skolan utan att ha politiken med sig.

Jag har också bett att nämnden ska få ta del av de konsekvensanalyser jag förmodar är gjorda. Jag har nu både muntligt och skriftligt blivit nekad av Stina Bohlin (S) att se dessa. Det är ingen fråga för politiken enligt henne utan vilar helt på tjänstemännen. Vilket inte är så konstigt med tanke på att dessa görs i efterhand.

Jag delar givetvis inte hennes mening. För det är faktiskt vi politiker som är ansvariga för verksamheten som vi beslutar om. Eller som i detta fall, det vi inte beslutar om.

Så frågan kvarstår. Varför går man in i stora förändringar utan att förankra det i politiken, utan att göra långsiktiga konsekvensanalyser, utan att fråga pedagoger om deras åsikter?

Jag önskar att man ställer barnen i centrum och utgår utifrån deras behov och perspektiv.

Martin Bjerke, Centerpartiet i Ljusdal

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel