Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Elen kommer att räcka – men vi måste tänka till

Skulle vi ställa om alla Sveriges fem miljoner personbilar till eldrift, skulle det räcka att använda vår export av el. Vi behöver alltså inte bygga några nya kraftverk i Sverige av den anledningen. Elen kommer att räcka, skriver miljöpartisten Olov Östlund.

Annons

Sverige producerar ungefär 140 terrawattimmar (TWh) el per år. De senaste åren har Sverige haft en nettoexport av el på 10–22 TWh, varav större delen till Finland som snart kommer att starta nya kärnkraftverk.

Skulle vi ställa om alla Sveriges fem miljoner personbilar till eldrift, skulle det räcka att använda vår export av el. Vi behöver alltså inte bygga några nya kraftverk i Sverige av den anledningen.

En elbil som rullar ca 1250 mil om året behöver ca 2000 kWh, vilket är ungefär vad som går åt för att värma duschvattnet för två personer under ett år. Det blir en medeleffekt på 228 Watt, vilket inte heller är något omöjligt problem.

Med smart teknik, elbilar och laddstolpar som är uppkopplade till internet kan vi se till att elbilarna laddas på natten när överskottet av el är som högst. Det gör att elnätet blir stabilare, toppar och dalar jämnas ut. Dessutom laddas bilen då med billig el eftersom att priset är lågt när överskottet är stort.

De elbilar som säljs i Sverige idag har ett batteri som är mellan 23 och 100 kWh stort, dessa kan vi utnyttja som en lagringsmöjlighet av energi på liknande sätt som vattenkraften. Räknar man på 50 kWh per elbil och att vi byter ut alla Sveriges fem miljoner bilar skulle det innebära 250 TWh potentiell energilagring.

(Källa: Svenska Kraftnät)

Olov Östlund (MP)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel