Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bevara och utveckla skolorna på landsbygden – de små skolorna är en investering i hela samhället

Ofta lyfts argument fram i kommuner för varför större skolor är bra , mer sällan varför mindre är det. Om hela Sverige ska leva så måste man bryta normen av stordrift i skolvärlden, skriver ett nätverk av personer engagerade i de mindre skolorna i ett öppet brev till Sveriges politiker.

Vi har startat ett nätverk av personer från olika delar av Sverige som engagerar oss för att bevara mindre skolor, ofta skolor på landsbygden. Vi gör det av olika skäl; personliga men också för att vi är genuint övertygade om att det finns viktiga kvaliteter på mindre skolor. Vi oroar oss också för vad den snabba trenden av neddragning av välfärd (och därmed naturliga mötesplatser) på landsbygden gör med vår demokrati, som är beroende av tillit till ”systemet”. Förtroendet för det offentliga och politiker minskar mest på landsbygden.

Vi blir ibland beskyllda för att inte se till barnens bästa, utan bara till landsbygdens. Vi tycker att de hänger ihop och ofta förutsätter varandra. I de utredningar våra respektive kommuner presenterat lyfts ofta argument för varför större skolor är bra fram, mer sällan varför mindre är det. Trots att de argumenten finns i forskning. Vi saknar också den långsiktiga analysen, där mindre skolor kan ses som en investering i hållbara samhällen. Det minsta vi som medborgare kan begära är en allsidig bild.

Just nu är normen ökad urbanisering och centralisering och då måste politiker, som gärna säger ”att hela landet ska leva” styra ditåt, tydligt och medvetet. Trender kan vända men det sker genom aktiva politiska ställningstaganden – SVT har nyligen rapporterat om att Tyskland väljer att återöppna skolor på landsbygden.

I förebyggande syfte skulle vi vilja föreslå en beslutsformulering till er kommunpolitiker som står inför att utreda skolorganisationen: ”Ta fram ett förslag på skolorganisation som utgår från likvärdighet och kvalitet, inklusive de kvaliteter som mindre skolor kan erbjuda. Förslaget ska innehålla en analys av långsiktiga konsekvenser på ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.”

Dessutom vill vi föreslå att ni ger er på den svåra konsten att föra en meningsfull och respektfull dialog med kommunens medborgare. En dialog som ställer oss inför fullbordat faktum - ett förslag på vilka skolor som ska läggas ner - är dömd att misslyckas. Dialogen borde istället vara den första delen av utredningen och handla om vad skolan betyder för oss som barn, föräldrar, landsbygdsbor och medborgare.

Våra förslag är riktade till kommunpolitiker men kan och bör även översättas till andra politiska nivåer för att ge enskilda kommuner förutsättningar att bryta med denna kraftiga trend. Vill ni att hela Sverige ska leva så måste ni välja att bryta normer av fortsatt urbanisering och stordrift, även i skolvärlden.

Sophia Malm, Österfärnebo, Johan Söderlund, Näsviken, Susanne Wernersson, Edsta, Jenny Mangseth, Malsta, Mats Klockljung, Glommersträsk, Carola Forslund, Friggesund, Marie Larsson, Njutånger, Vanja Marthin, Malgovik, Maria Lindén, Gästrike Hammarby, Benny Pettersson, Storvik. Sandra Sörlin, Skolgruppen Trehörningsjö/Hemling, Lars Igeland, SOL-nätverket (Stad Och Land)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel