Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Är den konsthistoriska klenoden i Delsbo ”dömd att slutgiltigt förstöras”?

Målningen som hivades in i ett klocktorn i Delsbo, skrynklig och smutsig, är en raritet av riksintresse och vore värd ett eget museum, skriver konsthistorikern och forskaren Maj-Britt Andersson.

Alltfler besökare från hela världen kommer till Hälsingegårdarna och vill se mer av Hälsinglands konst- och kulturskatter. Delsbo kyrkas magnifika altarmålning från 1764 till exempel. Vi är många, även hälsingar och dellbor, som vill se ett museum uppfört på Delsbo Forngård för denna rokokoklenod, en raritet av riksintresse. Målningen mäter 14 x 8,5 m och hivades in i klockstapeln då kyrkan byggdes om 1892-1893.

Dessförinnan kom målare och ekipage från hela mellersta Sverige för att se denna Paul Hallbergs berömda skildring av Konungarnas tillbedjan med skenperspektiv, rosor, änglar, putti. En välbevarad mindre kopia från 1768 av jämten Anders Berglin finns att se i Åsarne nya kyrka i Jämtland.

Originalet i Delsbo är skrynkligt och smutsigt, men ej ”påbättrat”. Under smutsen kan färgernas skimrande lyster skönjas. Mäster Paul Hallberg var stadsmålare i Hudiksvall, bördig från Medelpad och skolad i Stockholm. Bland hans lärlingar märks Jonas Åkerström från Rogsta som via Konstakademien blev nyklassicistisk målare i Rom. I ett museum invid stugorna på Delsbo Forngård skulle denna praktfulla målning i rokoko, 1700-talets modestil, kunna ses parallellt med hälsingska allmogemålares interiörer i barock, stilen före rokokon. Detta vore av stort värde för förståelsen av Hälsinglands allmogekultur och kunskapsuppbyggnaden kring Världsarvet Hälsingegårdar.

Hallbergs målning tarvar ett eget museum, i Delsbo, så som Överhogdalsbonaden visas på Överhogdals Forngård i Härjedalen. Museet kan komma till stånd i samarbete mellan Delsbo församling/Svenska kyrkan, Delsbo Hembygdsförening, Riksantikvarieämbetet (RAÄ). Finansieras genom RAÄ, fonder, stiftelser, sponsorer, donationer. Som arkitekt har föreslagits Nicke Rosén.

De första som slog larm till kyrkorådet om målningens olämpliga placering var fotograf Hilding Mickelsson och landsantikvarie Ingemar Svensson på 1960-talet, samtidigt som den uppmärksammades i en skrift från Vitterhetsakademien: ”Ovarsamt upphängd över en bjälke, synes den där dömd att slutgiltigt förstöras”. Därefter Maj Nodermann 2005: ”Målningen går nu mot sin snabba förstörelse, sammanvikt och undanhängd i klockstapeln.”

Maj-Britt Andersson, konsthistoriker, forskare fil. dr

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel