Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De ska rejsa i nio timmar

På lördagen ska 75 stycken tävlande ta sig an en 2,1 kilometer lång bana på Flygstaden i ett vintrigt långlopp.
Vinnaren koras efter nio timmar.

Annons

Under fredagseftermiddagen bogserade Robin Johansson och Johan Nabb upp en gammal Volvo till folkracebanan på Flygstaden.

Tillsammans med två kompisar har de bildat teamet Racevolvon. Som namnet antyder ska de tackla motståndare och 9-timmarstävlingen med en 244 GLT.

Regler är enkla, flest varv vinner, men det betyder inte att tävlingen är enkel. Eftersom 15 ekipage samtidigt ska försöka ta sig runt den kurviga isbelagda banan lär det bli spektakulära avåkningar. Strategin är solklar:

– Vi ska köra försiktigt och försöka hålla oss på banan ända till målgång, säger Johan Nabb.

- ... nja, strategin ska vara hemlig, säger Robin Johansson och skrattar.

– ... Den främsta taktiken är att ha roligt, säger Johan Nabb.

Deras bil är garagelackad i en blå kulör och preparerad enligt de få krav som ställs. De vanliga lyktorna är borttagna både fram och bak. Ett takräcke med två extraljus ersätter framljusen och innanför bakrutan har placerats bromsljusen.

I kupén ser den ut som en vanlig 240, bara baksätet är borta. En brandsläckare sitter monterad framför passagerarstolen. Tärningar hänger från backspegeln.

– Lägg märke till spypåsarna. De är ett måste, säger Johan Nabb och pekar mot mittkonsollen.

De kan behövas. Under hela tävlingen ska en co-driver åka med och notera antal körda varv.

Arrangörerna har lagt ner mycket tid på att skapa en bana med många tvära kurvor som ska hålla nere hastigheten. Fartupplevelsen ska ändå vara tillräcklig för att kompisgäng och företag som tävlar mot varandra ska ha roligt.

– Tanken är att det ska vara en ny instegsgren till bilsporten, säger tävlingsledaren Marie Johansson.

Tävlingsformen har vuxit fram de senaste tio åren och har kallats både skrotbilsracing och fempappsracing innan bilsportförbundet tog den under sina armar.

SMK Söderhamns första uthållighetstävling var planerad till förra året då en lång bana hade preparerats på Flygstaden. Det var gott om anmälningar från Gävleborg och Dalarna, men det varma vädret lade krokben och de många timmarna nedlagt arbete töade bort. I år ser det betydligt bättre ut.

– Nu ska väl snön inte kunna försvinna. Banan som vi har spolat består av folkracebanan och en ytterligare lika lång sträcka, säger Marie Johansson.