Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De ska lösa terminalgåtan

Nu samlas en grupp företagare för att räta ut alla frågetecken kring en framtida kombiterminal.

Hur har kommunen medverkat i arbetet med en omlastningsterminal på Bränta de senaste månaderna? Frågan ställdes till kommunchefen Claes Rydberg vid kommunstyrelsens möte i torsdags. Han gav då ett svar som kan tyda på framsteg i den infekterade terminaldebatten.

Han berättade att Sveaskog har tagit på sig ansvaret att samla skogsbolag och andra intressenter för ett möte med kommunen.

Men Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog, vill mer än så. Han berättar att flera intresserade företagare, bland annat skogsbolagen Mellanskog och Holmen, redan jobbar ihop med Sveaskog för att finna de nödvändiga svaren kring en framtida terminallösning.

– Det är viktigt att försöka samla all tänkbara kunder och tillgängliga volymer på samma plats, då blir det enklare att få till en terminal, säger han.

Terminaldebatten som pågått i Ljusdals kommun under de senaste åren har till stor del bestått av en jakt på rätt plats och rätt pris. Den ena förslaget efter det andra har förkastats i buntvis av förstudier och utredningar. Olika uppgifter om kostnader har kastats fram och tillbaka.

Mellanskogs förtroendevalda skrev i ett öppet brev till kommunen att terminalplanerna snarast måste få en prislapp: "Idag cirkulerar det alltför många rykten utan relevans".

Nu vill företagarna med förenade krafter räta ut alla frågetecken – en gång för alla.

– Det har ju fluktuerat olika uppfattningar om vad det skulle kosta att anlägga en terminal i media och förstudier. Så vi ska se över det mer i detalj. Det arbetet pågår nu, säger Anders Järlesjö.

Tidigare förstudier har bland annat gjorts av Trafikverket, konsultföretaget Ramböll och föreningen Bilof. De tidigare kalkylerna ska nu bearbetas av företagargruppen.

– Vi ska se om det går att göra effektiviseringar för att få ner kostnaden så att det blir lättare att realisera.

I dagsläget diskuteras Bränta som det hetaste terminalläget. Men tidigare har exempelvis Tegeltjär och Böle utretts. Kan något alternativ ha glömts på vägen?

– Det gäller väl att titta på de alternativ som varit med i utredningar och se så att de inte valts bort för tidigt. Vi försöker syna de olika alternativen och se om det finns något vi kan gå tillbaka och se om rätt beslut har fattats.