Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"De kryper närmare varandra"

Årets teaterföreställning kommer att handla om reklam – och hur den "vrider oss".
– Den blev ganska samhällskritisk och är väldigt dubbelbottnad. Jag märkte det när jag läste igenom det jag skrivit, säger PO Andersson, lärare på Slottegymnasiet och regissör till "Reklam till livs".

Annons

Årets teaterföreställning som blir produkten av kursen sceniskt musikprojekt på Slottegymnasiet heter "Reklam till livs" och har skrivits av PO Andersson, som också regisserar framträdandet.

Pjäsen handlar om tv-reklam. Han har skrivit ett originalmanus som är byggt utifrån de elever som finns med i ensemblen.

– Det är 28 elever som är med, och till att börja med gör vi dramaövningar. Skriva manus börjar jag med eftersom, säger han.

Han vill att samtliga elever ska ha en roll som passar dem, och utifrån det har följande växt fram:

– Till att börja med kommer vi ha reklampauser ungefär var tionde minut, väldigt uppstyltat – som i tv-soffan. Sen kommer de vävas samman mer och mer med storyn. De kryper allt närmare varandra, berättar PO Andersson.

Han vill påpeka hur reklamen tar allt mer plats i våra liv, och hur det kan vara negativt.

– Är man inte en kritisk människa så är det väldigt farligt, och hårdast drabbar det dem som har det sämst. De som har minst pengar.

Det låter kanske som att det blir en väldigt tung och dyster pjäs, men så är inte fallet.

– Det kommer bli en rolig föreställning att se, mycket fart och fläkt. Vi har också väldigt roligt när vi presenterar det, för alla kan relatera till det.

Som namnet på kursen antyder kommer det också vara mycket musik med i bilden. Två lärare finns med och spelar, men resterade ensemble består av elever.

– Det är kul att få med både musik och teater så att alla kan hitta något de vill.