Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dåligt resultat av simskola

I Söderhamn arrangeras simskolan av Söderhamns simsällskap. Det är ett stort misstag att anförtro simsällskapets medlemmar den viktiga uppgiften att lära våra barn att simma. De klarar nämligen inte av uppgiften.

Annons

Ett av våra barn har gått två terminer à 700 kronor. Den första terminen ägnades åt bentag, när alla barn väl vant sig vid att gå på botten tvärs över bassängen. Efter 7–8 tillfällen av 10 (eller om det var 12) ifrågasatte jag dels inför de ungdomar som ledde kursen, dels inför simsällskapets ledare om det inte var dags att börja öva på armtag också. "Jodå, det kommer. Alla barn kommer att simma som fiskar när kursen är slut". Så blev det naturligtvis inte – mycket liten tid ägnades åt armtag och inget barn kunde simma, åtminstone inte genom simskolans försorg, när kursen avslutades. "Alla barn är olika, ibland tar det längre tid. Men det blir en fortsättningskurs i januari". Bra, tänker man som förälder. Betalar glatt 700 kronor ytterligare och sätter av tiden. Men kursen börjar om från början – det är nämligen inte någon fortsättningskurs. Nya barn har tillkommit. Vid kursens slut var läget marginellt bättre än föregående termin. Man hade övat armtag vid ett par tillfällen, men koordinationen mellan arm- och bentag hade endast ytligt (!) övats. Naturligtvis kunde barnen inte simma denna gång heller.

Se till att våra barn får den simskola de förtjänar! Att kunna simma är en viktig livförsäkring. Den bör anförtros en organisation och ledare som tar uppgiften på allvar.

Lars Pettersson

Simsällskapet svarar:

Utan att gå in på något specifikt fall så vill vi förklara hur våra simskolor fungerar, men först vill jag påpeka att som alla vet utvecklas barn olika när det gäller inlärning och motorik vilket påverkar simundervisningen.

Våra simlärare är utbildade enligt Svenska Simförbundets Simlinje gällande simundervisning efter vilken vi också bedriver våra simskolor. När det gäller metodiken så läggs tyngdpunkten på att lära sig bentagen vilket har främst två syften. Bentagen är den drivande delen av simtagen och att ett korrekt bentag gör att man längre fram kan livrädda allt enligt den svenska modellen.

Tyvärr kan vi inte nivågruppera alla enligt önskemål då vi ej har bassängtid eller simlärare till att bedriva individuell simundervisning. Undervisningsnivån anpassas efter majoriteten av deltagarna av säkerhetsskäl, men det är alltid två simlärare så alla barn får hjälp och stöd efter sina förutsättningar och nivå. Den nivågruppering vi erbjuder är att varje barn som gått simskola tidigare att börja i simskola 2 vilket innebär med simdyna i stora bassängen. I samband med avslutning av en simskola så tar cirka 90 procent av eleverna sina första simmärken vilket visar på god kvalité på undervisningen.

Vi bedriver inte simskola med simgaranti vilket skulle vara omöjligt men vi lär barnen de grundläggande färdigheterna att dels kunna simma och vistas så säkert som möjligt i vattnet. Efter avslutad simkurs är det upp till föräldrar att öva med sina barn för att bibehålla kunskapen, för att lära sig simma är en fråga om inlärning genom upprepning. Att sätta sitt barn i simskola före den obligatoriska simundervisningen i årskurs 2 är väl avsatt tid som förälder.

Söderhamns Simsällskap har bedrivit simskolor i tolv år där över 2 000 barn deltagit och att vi tar uppgiften att lära barn simma mycket seriöst vittnar den det beröm och uppskattning vår förening och dess simlärare genom åren fått från barn och föräldrar.

Urban Wigren, ordförande, Håkan Jönzon, sportschef

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel