Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dåligt betyg för matte i skolan

Matten i skolan håller inte måttet, konstaterar Skolinspektionen efter en granskning av matematikundervisningen.

Annons

En orsak är att lärarna inte har tillräckliga kunskaper om målen i kursplanen. Skolinspektionen har inspekterat grundskolor i olika kommuner i landet. Hudiksvall är inte en av dem, men enligt projektledare Monica Gillenius ger granskningen en representativ bild av situationen.

– Vi har tittat på utvalda skolor över hela landet och vi ser mönster som vi har sett tidigare. Jag skulle nog vilja påstå att man kan gå in i vilken skola som helst och få liknande resultat, säger hon.

En av bristerna som Skolinspektionen har noterat är att matteundervisningen i för liten grad utgår från kursplanen för matematik.

En annan brist är att undervisningen inte är tillräckligt varierad och att läroböckerna dominerar kraftigt.

Eleverna vet inte alltid vad lärarna ska betygsätta och riskerar att få en falsk bild av sina kunskaper. Det finns även anmärkningsvärda skillnader mellan resultat i nationella prov och slutbetyg i matematik.

Erik Linderoth undervisar i matematik vid Näsvikens skola och ingår i ett nätverk för matematiklärare från olika skolor i kommunen som bildades i våras.

– Målen är ganska tydliga, men det är viktigt att vi lärare får möjlighet att träffas för att diskutera hur vi kan utveckla matteundervisningen, säger han.