Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dåliga betyg för hälsingeskolor – Bollnäs kniper jumboplatsen

Hälsinglands kommunala skolor får låga betyg i den senaste rapporten från Sveriges kommuner och landsting. Allra längst ner hamnar Bollnäs.

För tionde året släpper Sveriges Kommuner och Landstings,SKL, sin rapport om tillståndet i svensk grundskola, där de jämför resultat- och resurser på kommunnivå.

Läs mer: Skolrankning - Så placerar sig Hälsinglands kommuner

Syftet med rapporten är att ge en översiktlig bild av resultatet i grundskolan, både nationellt och för respektive kommun. Den kan sedan användas av politiker, tjänstemän och skolledare för att sätta in åtgärder och förbättra skolans resultat.

– Vi anser att skolan är mycket bättre än sitt rykte. Tusentals lärare och skolledaregör ett fantastiskt arbete varje dag, kommenterar Håkan Sörman, vd för SKL.

För Bollnäs kommuns del är det emellertid idel dyster läsning. Kommunens skolor hamnar nästan sist i rankingen, på plats 288.

– Det känns hemskt att se, men det kom inte som någon överraskning. Vi vet att det ser ut på det här sättet. De senaste åren har resultaten stadigt gått nedåt, säger Kristoffer Lindberg (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

I SKL:s granskning går det att läsa att niondeklassarna i Bollnäs har lägst meritvärde i Hälsingland.

Även andelen elever som är behöriga till gymnasieutbildningar är bland de lägsta i landskapet. Bollnäs har också Hälsinglands lägsta andel lärare med pedagogisk högskoleexamen.

– Det gäller att hålla i och hålla ut med de extra resurser som vi riktar mot skolan och fortsätta det systematiska kvalitetsarbetet och hela tiden utvärdera och analysera för att sätta in rätt åtgärder och använda våra resurser på bästa sätt, säger Kristoffer Lindberg.

Läs även: Bollnäs i botten när Lärarnas Riksförbund rankar skolor

Årets rapport har även ett extra fokus på hur skolorna hanterat nyanlända. Under 2015 tog Sveriges kommuner emot över 70 000 asylsökande barn. Det motsvarar nästan en årskull elever.

Enligt organisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL, lyckas många av dessa bra i skolan. Ju senare upp i skolåldern en elev kommer till Sverige, desto mer hjälp kan eleven däremot behöva.

SKL hävdar att en del av den försämrade behörigheten till gymnasiet som vissa skolor uppvisat på senare år kan förklaras av en ökande andel elever som invandrat efter ordinarie skolstart.

– I rapporten lyfter vi fram olika vägar till framgång med nyanlända elevers resultat. För att komma hela vägen behöver kommunerna rimliga förutsättningar från staten, till exempel att asylsökande och nyanlända fördelas jämnare mellan landets kommuner och skolor, säger Håkan Sörman.

Kristoffer Lindberg anser inte att Bollnäs sjunkande resultat enbart beror på ett ökat antal nyanlända.

– Visst kan det vara en utmaning. Samtidigt har de barnen lika stor rätt att lyckas som alla andra. Det är skolans uppdrag att setill det, säger han.

Läs mer: Ras för Ovanåkers kommun – men fortfarande bäst i Hälsingland

Fakta om undersökningen:

Det är Sveriges kommuner och landsting, SKL, som rangordnat skolorna i sin rapport Öppna jämförelser – Grundskola 2016, som i år har fokuserat extra på nyanlända elever.

Kommunerna rankas dels efter ett sammanvägt resultat utifrån sex olika kunskapsresultat, som tar hänsyn till socioekonomiska förutsättningar, dels på elevenkäter som besvarats av elever i årskurs 5 och årskurs 8.

Listan:

Kommun: samtliga skolor/kommunala skolor

Nordanstig: 136/125

Hudiksvall: 190/180

Ovanåker: 196/189

Söderhamn 203/202

Ljusdal: 225/197

Bollnäs: 233/288

Rankningen gäller läsåret 2014-2015.