Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glidargubben – med en brinnande passion för motorcyklar

/
  • Tiden går långsamt och kaffet hinner bli kallt när Bengt väntar på att regnovädret ska ge sig.    – När det spöregnar, då är det inte kul att åka motorcykel.
  • – Ta inte bilder här, säger Bengt och skrattar. Han tycker att det ser stökigt ut.
  • Bengt Nordqvist är drygt 93 år gammal men hälsan är    – Är man på riktigt dåligt humör och går ut och mekar med en gammal motorcykel, då blir man på gott humör igen, slår 93-åringen fast.
  • – Jag kan inte tänka mig ett liv utan motorcykel. De hjälper till att hålla mig i toppform, slår den pigga 93-åringen fast.
  • JAWA, förkortning för namnen Janecek och Wanderer, är en motorcykel tillverkad i forna Tjeckoslovakien. Svenska försvaret anskaffade under tidigt 1960-tal två olika modeller av Jawa, mer kända under smeknamnet
  • För varje bild i det tjocka fotoalbumet finns en historia. Bengt har samlat ett gediget livsdokument och inte helt överraskande är motorcyklar ett återkommande motiv i bilderna.
  • Asfalten är i full färd med att torka upp. På frågan om Bengt känner något speciellt när han kör motorcykel svarar han:   – Nej, jag känner inte så mycket. För mig handlar det om att lyssna efter missljud i motorn, förklarar han utan att bli onödigt högtidlig.

Bengt Nordqvist har en otrolig passion för gamla motorcyklar.
Så pass stort är intresset att han närmast ser det som en medicin.
– Förr var det engelsk eller tyskt som gällde. Helst engelskt, säger 93-åringen samtidigt som han ser ut genom fönstret.

Annons

Bengt Nordqvist är ursprungligen från Mora. Sedan många år bor han i Falun och det absolut största intresset är motorcyklar.

Dock är humöret inte på topp där vi sitter i köket. En klockas avlägsna tickande är det enda som indikerar att tiden faktiskt rör sig.

Utanför fönstret vräker regnet ner och något motorcykelåkande är inte aktuellt.

Bengt vankar runt i köket och det formligen kliar i honom. Det är nästan som en motsatt regndans i hopp om att de tunga molnen snart ska spricka upp och arbetet ska kunna återupptas.

– Typiskt att det ska regna, det är inte kul att åka motorcykel då, suckar han.

Han sätter sig ner och tar fram ett gammalt fotoalbum. Ögonen söker av sidorna av mörkad papp, fyllda med gulnade fotografier från över åtta decennier.

– Jag har kört motorcykel i 85 år. Mitt första köp var en Rex Villiers från 1922. Då var jag nio år gammal och jag fick rulla den hem, eftersom jag inte hade körkort, berättar Bengt Nordqvist med en varm och nostalgisk ton.

Från tolvårsåldern tillbringade Bengt sommarloven som lärling och lärde sig således att meka. En bana som skulle ta honom till kurser i Tyskland. Det är ett långt yrkesliv som Bengt Nordqvist ser tillbaka på.

Min första fråga är: Du måste ju ha så många minnen. Är det något minne som framför allt bränt sig fast?

Hans svar är lika oväntat som obehagligt.

– Jag var i Tyskland i november 1938 som lärling på DKW:s fabrik i Bayern. Plötsligt en kväll kommer min tyska kollega och frågar mig om jag vill följa med honom och slå ihjäl judar. Det var Kristallnatten och jag såg för första och ända gången en människa bli ihjälslagen. Det glömmer jag aldrig, säger Bengt och blir tyst.

Det är tydligt att historien gör ont att berätta och han samlar sig genom att sträcka sig efter sin kaffekopp.

Äntligen skiner solen igenom det kompakta molntäcket och det är med viss osäkerhet som Bengt söker sig ut till en kär ägodel, en gammal Jawa.

Motorcykeln har en tvåtaktsmotor med ett väldigt distinkt och "nynnande" ljud, något som Bengt verkar längta till att höra.

Motorcykeln har inte varit startad sedan länge och just denna dag verkar den helt omöjlig.

Motorcykelns kickstart och växelarm är på samma stag, vilket gör att kopplingen hoppar ur ibland vilket inte gör rullstart till ett alternativ.

Bengt inleder en övergripande felsökning som leder honom till att börja montera ner motorcykeln.

Det är många som pratar i poetiska ordalag runt att köra motorcykel. Att det skulle ge en unik frihetskänsla. Vad är dina tankar runt det?

– Frihetskänsla? Nja, jag åker mest runt och lyssnar efter missljud från motorn, säger 93-åringen lakoniskt och skrattar. Däremot är det en ren medicin att meka med gamla motorcyklar, slår han fast.

Till trots för passionen att åka motorcykel uppskattar Bengt på senare år att underhålla sina motorcyklar framför att köra dem.

Bengts kompisar är nästan alla på ett eller annat sätt involverade i motorcykelintresset och mycket socialt finns att uppleva.

Genom sammanslutningen Motorcykel Historiska klubben (MCHK) har de regelbundna möten, bland annat i natursköna Torsång.

– Två motorcyklister har alltid någonting att prata om. När vi har våra träffar är det många fina cyklar att se och många trevliga personer att träffa. Det är jättekul, konstaterar Bengt.

Nästa träff för klubben äger rum den 5.e augusti vid Torsångs motormuseum och är öppen för allmänheten.

Mer läsning