Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefredaktören: "Därför sålde jag ut Ljusnans förstasida"

Torsdagens förstasida på tidningen Ljusnan väckte stor uppmärksamhet. Här kommenterar tidningens och Helahälsingland.se:s chefredaktör och ansvarige utgivare det udda tilltaget.

Annons

”Mycket konstigt beslut” och ”Så behandlas ett varumärke i mammons käftar – obegripligt”.

Det är de två negativa kommentarerna jag fått på torsdagens förstasida av Ljusnan. I övrigt har det formligen vällt in hyllningar från när och fjärran. ”Briljant”, ”Vi skrattade högt i fikarummet på jobbet” och ”Mycket bra drag” är tre av många exempel.

För som ni ser var torsdagens förstasida lite eljest, full av stav- och syftningsfel och innehöll en rad obegripligheter där till och med Ljusnans varumärke fått sig en omskakning.

Men hela sidan var en annons, där vår ordinarie förstasidan gjorts obegriplig. Detta för att uppmärksamma europeiska dyslexiveckan.

Vi som tidning är för demokrati, alla människors lika värde och ser givetvis positivt på att alla människor ges samma möjligheter att exempelvis ta del av samhällsinformation och journalistik.

Då är en kampanj för att uppmärksamma dyslexi nåt positivt. Att det dessutom är biblioteket – som vi ju alla i lokalsamhället äger tillsammans – som står bakom, gör beslutet enklare.

Förklaringen till den obegripliga förstasidan kom direkt på sidan två och på sidan tre fanns den riktiga förstasidan.

Ett mycket ovanligt grepp förstås, som bara kan göras när syftet är brett och okommersiellt.

Som nån sa: ”Hade det på sid 2 stått: Vi köpte förstasidan bara för att vi kan – kom och köp köttfärs för 19.90. Butiken A. Då hade det varit för jävligt...”