Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byskolor gynnar inte eleverna

Vilken uppgift har en skola egentligen?

Annons

Är det att hålla landsbygden levande eller är det att ge barn och ungdomar en bra utbildning? Jag vet vad jag tycker i den frågan och givetvis borde den kunna gå hand i hand. Men det ser inte ut så för skolan i Bollnäs kommun eftersom ekonomin tydligen är katastrofalt skött och elevunderlaget minskar.

Så då måste skolan rätta munnen efter matsäcken och spara. Mycket prat om för stora lokaler har det blivit och förslag har nu getts på hur man kan minska på lokalytorna. Hur mycket pengar det spar vet vi inte, men jag förutsätter att det spar pengar eftersom det väl var syftet med förslagen. Om vi nu ska behålla alla byskolor så spar vi inga pengar på lokaler och då måste väl pengarna sparas på annat håll. När det ska sparas pengar bruka det dras ner på personal, så min gissning är att det blir så. Alternativet att ha mindre personal i skolorna och byskolorna kvar gynnar inte barn och ungdomars utbildning, men landsbygden hålls levande.

Om fyra år måste alla lärare ha rätt utbildning för att få sätta betyg på eleverna. Det innebär att skolor med få elever kommer att få svårt att anställa lärare på heltid till alla olika ämnen. Så då får nog högstadieskolorna i Bollnäs "dela" på lärare för att få behörig personal. Det kommer att leda till att färre vuxna finns på skolan på heltid och kan ha en helhetssyn på eleverna i både pedagogiska och sociala frågor. Att ha lärare som pendlar mellan tre skolor för att undervisa gynnar varken elevernas utbildning eller trygghet, men landsbygden hålls levande.

Jag vill att mina barn och förhoppningsvis blivande barnbarn ska gå i en kommunal skola där de har möjlighet att få en bra utbildning och känna trygghet, utan att behöva flytta från Bollnäs kommun. Men om skolans uppgift blir att hålla landsbygden levande så kanske utbildningsnivån riskeras i hela kommunen.

Lena

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel