Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turistnäringen är viktig för Hälsingland

Hälsingland Turism samordnar turismen i landskapet. En näring som omsatte närmare 1,3 miljarder kronor 2010.

Annons

År 2006 startade den ekonomiska föreningen Hälsingland Turism av initiativtagarna Olle Larsson, Järvzoo, Helena Åkerström Hartman, Orbaden konferens och spa samt Rolf Åkerlund, Växbo kvarn och lin. Tre företagare som såg värdet av att samla turismen under en paraplyorganisation för att främst kunna öka omsättningen för turistnäringen i landskapet. I dag har föreningen 200 medlemmar som representerar cirka 550 företag.

– Det kostar 2 000 kronor per år att vara medlem och då får man en marknadsföringsplats hos oss. Man får hjälp, stöd, support och dina produkter blir bokningsbara hos oss, säger Katarina Ceder Bång, vd Hälsingland Turism.

Sedan starten har medlemsantalet stadigt ökat, liksom utbudet och den totala försäljningen. Redan under det första kvartalet i år har man sålt mer än man gjorde under de första sex månaderna 2011, och fortsätter det i den här takten räknar Katarina Ceder Bång med att omsättningen tredubblas i år jämfört med ifjol.

– Hälsingland är hett just nu, konstaterar hon.

Enligt den senaste statistiken från år 2010 och som är framtagen av konsultföretaget Resurs AB omsatte turismen i Hälsingland det året närmare 1,3 miljarder kronor.

– Turismen är den enda näringen som mig veterligen inte backar. Som jag ser det finns det stora utvecklingsmöjligheter. Vår målgrupp är barnfamiljer och plus 55 år. Vi tror på fler turister från Mälardalen och Västernorrland. Sedan ser vi också ett ökat intresse för rovdjur och naturturism, säger Katarina Ceder Bång.

Föreningen samarbetar också med samtliga sex hälsingekommuner som köper marknadsföring av Hälsingland för sammanlagt 1,5 miljoner kronor per år. Nyligen beviljades också föreningen ett EU-bidrag som ska stödja det tvååriga projektet: digitala destinationer.

– Nu ska vi satsa på att ge besökaren på hälsingland.se en bättre överblick över vårt utbud, att snabbt hitta rätt, och få en tätare koppling till sociala medier, säger Katarina Ceder Bång.

Mer läsning

Annons