Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motion lindrar klimakteriebesvär

/

Promenader, simning, cykling, styrketräning – det bästa sättet att mildra övergångsbesvär i samband med klimakteriet är regelbunden motion. Man ska även tänka på att hålla vikten och äta en hälsosam kost.

Annons

Under klimakteriet producerar kroppen allt mindre mängder av det kvinnliga könshormonet östrogen. Den minskade mängden östrogen gör att kvinnor kan få någon form av klimakteriebesvär, till exempel vallningar, svettningar och sömnbesvär.

– Ska man säga det som är absolut nyttigast och mest effektivt så är det motion, förklarar Ingegerd Lantz, hälsovårdsöverläkare vid Gävleborgs landsting och från och med september även chef för kvinnosjukvården i länet.

Det spelar inte så stor roll vad man gör, utan det är viktigare att man motionerar regelbundet.

– Man kan promenera, simma, cykla, jogga – det är individuellt. Jag brukar säga "hund på recept" skulle vara bra, då går man ut oavsett väder. Viktigast är regelbundenhet, hellre en halvtimmes daglig promenad än att man springer en mil, får träningsvärk och tröttnar. Men det är bra om man blir lite svettig.

Studier har visat att kvinnor som motionerar regelbundet hade mindre besvär än kvinnor som inte motionerade. Fysisk aktivitet leder till ökad bildning av endorfin i hjärnan, vilket får de flesta att må bättre. Dessutom hjälper det bland annat att reglera blodsocker och blodtryck och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och benskörhet.

– Motion hjälper att motverka benskörhet. Det är bra att gå på gym och lyfta vikter. Även hopp är bra för att belasta skelettet.

Kvinnor som redan har goda motionsvanor löper mindre risk att råka ut för övergångsbesvär, men Ingegerd Lantz påpekar att det aldrig är för sent att börja motionera.

Vad gäller maten så finns det egentligen inga specifika kostråd för kvinnor i klimakteriet, säger Elisabet Rothenberg, ordförande för Dietisternas riksförbund.

– Det enda som man möjligtvis kan säga att man ska hålla energibalansen, att man håller vikten. Annars är det bara att äta på som vanligt, att hålla sig till de vanliga kostråden.

Även Ingegerd Lantz påpekar att det är bra att hålla vikten och se till att man varken är överviktig eller underviktig.

– Hormoner bildas i underhusfettet, så lite fett på magen är inte fel, säger hon.

Att äta frukt och grönsaker, se till att få i sig omega 3-fettsyror och inte äta för mycket socker är också en rekommendation. Det finns även mat som naturligt innehåller östrogen, till exempel sojaprodukter, kött, alfalfagroddar och växter med gröna blad.

De kvinnor som har stora problem kan även bli hjälpta av östrogenbehandling. Behandlingen medför en något ökad risk för bröstcancer, dessutom kan det vara svårt att sluta med tabletterna.

Mer läsning

Annons