Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokalfrågan hindrar tillväxt

/
  • Datasupportföretaget Teleperformance är kommunens största privata arbetsgivare och en viktig sådan. Här arbetar omkring 270 personer. Från vänster: teamledaren Lars Karlsson tillsammans med Malin Sundberg och Magnus Lodin. Vid skärmen sitter Tony Udonphanit.
  • I Ljusdal finns teknisk support som vänder sig till samtliga av de fyra nordiska länderna: Sverige, Finland, Norge och Danmark.

Ljusdal har en stark tjänstesektor. Den största privata arbetsgivare i kommunen är ett datasupportföretag med 270 anställda.

Annons

Från och med förra veckan huserar datasupportföretaget Teleperformance Nordic Ljusdal under ett och samma tak. Deras säte i Ljusdal utgörs numera av före detta mejeriet, där man som bäst håller på att renovera lokalerna tillsammans med ägaren. Med sina omkring 270 anställda är dom kommunens största privata arbetsgivare, och platschef Magnus Lodin tror att man till och med skulle kunna vara 500 anställda, om de rätta förutsättningarna fanns.

– Hindret är lokal. För rekryteringsmöjligheterna finns, likaså kompetensen, och det tack vare att Ljusdal tidigt satsade på denna industri, säger han.

De som arbetar för företaget har till uppgift att ge kunderna som ringer teknisk support och det kan handla om allt från datorer till vitvaror.

Under samtalet försöker man lösa det aktuella problemet. Men visar det sig vara väldigt komplicerat finns en maskinpark i huset där den anställde kan skapa ett likadant problem och sedan lösa det, för att sedan återkomma till kunden med lösningen. Går man även bet här så finns andra sätt att gå vidare på, för en lösning det hittar man alltid.

– Det är mest privatpersoner som ringer till oss, och de i sin tur äger en produkt som vi är knuten till, förklarar Magnus Lodin.

På Teleperformance i Ljusdal ligger genomsnittsåldern bland personalen på 31 år, 67 procent är män och resterande kvinnor. Tillsammans representerar de samtliga av de fyra nordiska länderna, men majoriteten är svenskar.

– För att jobba här krävs god kommunikation och att man ska behärska språket, skriftligt och muntligt. Den tekniska kompetensen är inte det mest väsentliga, den får man genom träning. Hos oss är teamkänslan väldigt viktig, och jag brukar säga att man ska lyckas genom sitt team. Det spelar ingen roll hur duktig du är om du inte fungerar i teamet. Åter igen är kommunikationen jätteviktig, säger Magnus Lodin.

När det kommer till rekryteringar är det relativt lätt att knyta till sig den svenska arbetskraften.

– Det beror på läget och tyvärr på grund av den höga arbetslösheten. Att rekrytera icke-svenskar är tuffare och vi har en person som jobbar heltid med det, säger Magnus Lodin.

I det fallet gäller det att introducera både företaget och Ljusdal för den intresserade, att marknadsföra kommunen.

– Vi använder oss av de guldkorn som finns, till exempel närheten till naturen och Järvsöbacken. Vi samarbetar även med it-tekniska gymnasieutbildningar i de övriga nordiska länderna, det har gett god respons. Vi började med det här för två år sedan som ett sätt att hitta andra rekryteringsvägar, säger Malin Sundberg, personalchef.

Även om personalstyrkan under åren blivit mindre, så ser man positivt på framtiden.

– Jag tror att vi inom en överskådlig framtid blir kvar i Ljusdal. Våra stora kunder är relativt nöjda och de förlänger sina kontrakt med oss hela tiden. Här finns sedan 2002 kompetensen för en helnordisk teknisk support och med gott renommé, och det är något vi talar om när vi är ute och säljer, avslutar Magnus Lodin.

Mer läsning

Annons