Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järvsö det goda exemplet

/
  • Vintertid är Järvsöbacken den stora motorn i bygden, men nu har entreprenörer även hittat användningsområden för den under sommaren.
  • Bergcykelparken i Järvsö erbjuder downhill-cykling på leder såväl för experter som nybörjare.
  • Nu har säsongen dragit igång för Järvsö Bergcykelpark. En relativt ny turistdragare.

Det starka föreningslivet är en nyckel till Järvsös framgång som turistort. Tron på och stoltheten för sin bygd en annan.

Annons

Hälsingland beskrivs ofta som en oupptäckt pärla i skuggan av Dalarna, men det finns en ort i Ljusnans dalgång som trots detta utgångsläge blomstrat en längre tid och som gör skäl för att kallas en äkta turistort, nämligen Järvsö i Ljusdals kommun. Här bor cirka 4 500 människor och i juli när sommarstugorna är bebodda många tusen till. En bygd där man sluter upp kring gemensamma satsningar genom att bidra ekonomiskt och med sin ideella arbetskraft. Och man får de här satsningarna att gå i lås, för även om vägen dit inte alla gånger är så rak, så ger man inte upp.

Det får ju onekligen en och annan att undra, hur har de gjort för att lyckas?

– Jag tror att vi har en fördel av att ha varit en turistort sedan slutet av 1800-talet i och med järnvägen, men den riktiga starten kom nog med Järvsöbaden som öppnade 1905. sedan dess har det kommit folk utifrån så vi är vana att möta andra människor. När de som kommer hit säger att vi har det så fint och pekar ut saker de uppskattar startar en process som utmynnar i att vi känner stolthet, säger Sune Frost, ordförande i Järvsörådet, en ideell förening som är ett nätverk för innevånare, föreningsliv och näringsliv i Järvsö.

Och den ideella kraften i bygden som han representerar är en viktig pusselbit.

– Om det finns en stark föreningsrörelse får man tillväxt, och här är den väldigt stark, Järvsö hembygdsförening har till exempel 800 medlemmar. Så alla aktiva föreningar är tillsammans en motor i bygden, säger han.

Ett exempel är hockeyhallen som människor ställt upp och byggt på sin fritid, och vars uppbyggnad som beräknas ha kostat omkring sju miljoner kronor har finansierats av företag och privatpersoner.

Den geografiska storleken och folkmängden har också betydelse, enligt företagaren och Järvsörådets styrelseledamot Ann Tessmann.

– Vi har många mötesplatser och de är viktiga för att tillväxt ska ske. När du är uppdaterad om det som händer så blir du en bra ambassadör, för du kan ge alla du träffar ett svar. Vi har också en omsättning på pengar här. Det är många små företag, och då har man koll på sin egen ekonomi, så det gör det lättare att få sponsring. Vi köper också tjänster av varandra och det bygger på att alla har samma kvalitetstänkande, säger hon.

Det utbud man skapat och kan erbjuda besökaren är i dag stort.

– En verklig höjdare för en destination är att ha en produkt som Järvsöbacken. En så bra anläggning drar mycket folk, och deras professionella sätt att bygga ut skapar självförtroende. Men de går också bra därför att det finns mycket annat att göra omkring backen. Sommartid har vi Järvzoo och Stenegård som två viktiga motorer som tillsammans med alla små kulturarrangemang erbjuder ett utbud hela tiden, säger Sune Frost.

Men trots ortens framgång sitter man inte nöjd utan fortsätter satsa. Det största projektet framöver är onekligen bygget av Järvsö Grottbad, ett äventyrsbad insprängt i Öjeberget, och som planeras stå klart sommaren 2014. Och självklart är Järvsöborna med och bidrar till uppbyggnaden även denna gång.

Mer läsning

Annons