Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Buskörning med skoter upprör

Hänsynslös nöjeskörning utanför skoterlederna drabbar skoterklubben.

Ibland kommer det fem, sex samtal per dag från upprörda markägare som får skog och åkermark förstörd av snöskoteråkare. Det körs hämningslöst på skogsplanteringar, på vägar och på jordbruksmark – till och med på gator inne i Hudiksvall. Skoterklubben Lokatten får stå till svars för buskörningen.

– Markägarna ringer och klagar, och det förstår jag. Jag ser ju själv hur det körs. Vi försöker att utbilda och informera, att komma ut och tala om vilka regler som gäller, men det körs ändå. Och vi i klubben har inte befogenhet att ge oss ut och stoppa någon, konstaterar Per-Åke Persson, skoterklubbens ordförande.

Det blygsamma medlemsantalet, och den ännu mindre gruppen av aktiva, gör arbetet tungt. Ekonomin är dålig, få vill jobba ideellt med att sköta lederna – men många vill åka, när leden ligger nypistad och lockande.

Till och med lederna förstörs: det körs kors och tvärs över spåren. Skyltar körs ned, och varnings- och förbudsskyltar som klubben har satt upp på vissa ställen har vandaliserats. Klubben får bära kostnaden, för förstörda skyltar och för att packa snö och sladda många gånger extra under en vinter.

– Vi kan inte kräva in avgifter från alla som använder lederna. När det är vår och sommar måste lederna röjas och broarna kontrolleras. Då tycker folk att de har annat att göra. När det blir vinter, och lederna ska underhållas, då vill folk åka skoter men inte vara med och jobba. Man blir ju ganska less till sist. Det går åt mycket ideellt arbete, och många timmar, för att lederna ska vara åkbara, säger Per-Åke Persson.