Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bryt upp Arla, rädda svenskt jordbruk

SVT:s Uppdrag Granskning har visat djupet på krisen för Arlas mjölkbönder skriver Patrik Oksanen. Arla är ett företag med global hybris där mjölkbönderna mosas mellan världsmarknadskonkurrens och hårda svenska krav och det är en riktigt dålig nyhet för oss alla.

Annons

En mjölkbonde per dag försvinner.

2 av 3 mjölkbönder klarar inte kostnaderna just nu.

Förutom mättad världsmarknad och ryskt handelsstopp som hämnd för Krimsanktionerna så fogades under onsdagen ytterligare en viktig pusselbit till den kris som nu råder.

SVT:s Uppdrag Granskning har gått på djupet och skildrar agerandet hos Arla som har en närmast monopolliknande ställning i Sverige med 75 procent av marknaden. Företaget har en koncernledning som fått hybris i strävan efter världsherraväldet. Krocken mellan global konkurrens och (äre)giriga direktörer på den ena sidan och världens högsta ambitioner på djurskydd och miljö är total. Den som sitter mellan i krocken är den enskilde mjölkbonden, det visas med en avskalad närhet i reportaget signerat Sven Bergman och Joachim Dyfvermark som är två av Sveriges tyngsta grävande reportrar.

Låt oss ta det från början.

Arla slog in på en väg som gör att det inte längre är ett svenskt företag. Arla glider också på tydligheten i produktmärkningen för att kunna använda dansk och tysk mjölk i produkter som du som konsument tror är svenska. Företaget ägs nu av 13 400 mjölkbönder i sju länder. Det finns produktion i 13 länder och man är en global aktör på en global marknad där vår granne bonden med 30 djur som betar ute på sommaren konkurrerar med jättelika industrijordbruk med 20 000 kor som inte vet hur en hage ser ut.

Problemet för de svenska delägarna i Arla är att alla bönder, oavsett land, får samma pris utan att ta hänsyn till produktionskostnaderna. SVT tog fram ett räkneexempel som visade att en genomsnittlig svensk mjölkbonde hos Arla förlorar en krona per liter mjölk.

Det som skiljer en svensk mjölkbonde från andra europeiska länder är de högre produktionskostnaderna. I klartext, att Sverige har hög ambition på att bekämpa antibiotikaresistensen, vi har höga krav på djurhållningen och att djur ska kunna vistas utomhus på sommaren. Vi har höga miljökrav. Det är något att vara stolt över.

Problemet är bara att stolthet inte föder en företagare och ekvationen går inte ihop ekonomiskt. Det är därför som Arlamjölkbönderna knäar. De bönder som kan försöker byta till mindre mejerier, som Gefleorten. Där är ersättningen mer än en krona högre, det finns inga bonusprogram för chefer och inget globalt fokus. Köparna vill premiera det lokala och kan också tänka sig att lägga lite mer för att få just nu.

Den utveckling som nu sker när bonde efter bonde säljer sin gård är farligt, inte bara för landsbygden utan för hela Sverige. Vår självförsörjningsgrad är under 50 procent och om en allvarlig situation drabbar vårt land står svälten för dörren. Förre ordföranden i LRF, Bo Dockered, är närmast skakad i programmet.

– Det är en tragedi för enskilda bönder, det är en tragedi för svensk landsbygden och det är allvarligt för vår förmåga att försörja oss i en krissituation.

Samtidigt rapporterar tidningen ATL att Arlas chefsbonusar ökar kraftigt. 2013 betalades 75 miljoner kronor ut. I fjol 115 miljoner kronor. Detta sker samtidigt som mjölkbönderna går back på sin produktion i Sverige. Det är inte konstigt att mullrar i Arlaleden.

I Uppdrag gransknings undersökning framkommer att mer än varannan mjölkbonde är missnöjd eller mycket missnöjd med Arla, nio av tio upplever att de inte kan påverka Arla och att sju av tio skulle byta mejeri om de bara kunde.

Om Arla ser till sina ägares bästa så finns det bara ett svar, om man inte har en ersättningsmodell som kompenserar svenska kräsna konsumenters krav så behöver bolaget brytas upp. Låt de svenska bönder som vill arbeta på den svenska marknaden köra eget. Valet ligger hos Arla.

Det finns ingen politisk opinion i Sverige för att försämra för djur, miljö eller människors hälsa. Det finns en stark vilja att handla svenskt från sin lokale mjölkbonde med glada djur. Hockeyprofilen Leif Boork uttryckte det kärnfullt på twitter:

"Jaha! Nu är det sluthandlat från Arla! Nu blir det från lokala mejerier och gärna mer till mjölkbönderna. Vi har Falköping i kylskåpet nu!"

Om inte Arla omedelbart hanterar frågan, annat än att låta sin anonyma konsumentkontakt chatta med tv-tittarna, kommer familjen Boork att få sällskap av familjen Oksanen och säkert många fler familjer som väljer bort Arlas mejeriprodukter.

Regeringen måste också rycka upp sig ur sin handlingsförlamning och ta fram hela verktygslådan med skattesänkningar, regelförenklingar, kreditgarantier och riktade landsbygdsstöd för att ta bönderna genom krisen.

Sveriges mjölkbönder har inte tid att vänta och vi har inte råd att sjabbla bort vår framtida livsmedelsförsörjning.