Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröllopsredaktör från Norränge

/

Tillsammans med sin man startade hon en av världens första bröllopssajter 1997. Fem år senare gav hon ut det första numret av magasinet Bröllopsguiden.

Möt arbråbördiga Anna Lundgren – som har jobbat med bröllop i 30 år.

Annons

Anna Lundgren började tidigt odla sitt intresse för bröllop. Det föll sig naturligt då hennes mamma, Rakel Lundgren, hade en bröllopsbutik i Bollnäs när Anna växte upp.

Entreprenörsandan har gått i arv och nu driver Anna Lundgren det egna företaget Bröllopsguiden Norden AB med sajten brollopsgudien.se och magasinet Bröllopsguiden.

Trots att hon jobbat med bröllop större delen av sitt liv tröttnar Anna Lundgren aldrig på ämnet.

– Det är jättestort! Det handlar om relationer, utseende, mat, festligheter, smycken. Till och med försäkringar om man nu vill det. Det är bara fantasin som sätter gränser. Och plånboken ibland, säger hon och skrattar.

Våren är den mest hektiska tiden för Anna Lundgren och hennes kollegor. Det ordnas många bröllopsmässor och självklart ska Bröllopsguidens representanter finnas på plats.

– Det är ruschigt nu, men det är roligt också.

Idén till att starta en internetsajt med fokus på bröllop kläckte Anna tillsammans med sin make Björn som tidigt var en hejare på hemsidor och programmering. Innan internet riktigt slog igenom såg entreprenören Anna, inspirerad av sin man, möjligheterna med nätet.

Den 15 januari 1997 lanserades brollopsguiden.se.

– Sen har det rullat på. Från början var det ingen som visste om det var någon som var in på sidan men jag trodde på det här.

Snart hade Anna Lundgren gjort sig ett namn i branschen och hon fick förfrågningar från flera håll, bland annat från bröllopsmagasin, om hon kunde bidra med sina bröllopskunskaper. Men efter ett tag kände hon att hon ville göra en egen tidning.

– Jag kände att jag kunde göra det där bättre själv. 2002 kom det första numret av Bröllopsguiden ut.

I dag finns en uppsjö av bröllopsmagasin och -sajter och konkurrensen är hård. Men det är inget som bekymrar Anna Lundgren.

– Jag har jobbat med det här så länge så jag vet vad läsarna vill ha.

Bröllopsguiden trycks i 20 000 exemplar och ges ut med ett vår- och ett höstnummer. I tidningen ges reportagen större plats medan kortare nyheter styrs till dagliga uppdateringar på webben.

– Det är oerhört tacksamt att jobba med bröllop. Det spänner över många branscher och det kommer hela tiden nya människor som ska gifta sig och som letar information, säger Anna Lundgren

Annons