Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bro för nya tyngre tåg

Arbetena med ombyggnaden av järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors avancerar ytterligare. Just nu pågår renoveringen av järnvägsbron över Ljusnan i Segersta.
- Tillsammans med bron vid Kyrkviken i Kilafors är broförstärkningen ett projekt för 48 miljoner kronor, säger Anders Östblom, Trafikverkets projektledare.

Annons

En lång rad rykten har under senare tid förekommit om ytterligare förseningar av järnvägsombyggnaden, vars slutförande nu planeras till 2016 istället för 2014 i den tidigare tidsplanen.

- Det har till och med funnits uppgifter i svang om att arbetena skulle ställas in eller avbrytas. Men det finns ingen som helst sanningshalt i det, säger Anders Östblom.

För att ytterligare informera de boende kring järnvägssträckan har Trafikverket nu kallat till två nya möten – i Bergvik den 24 oktober och i Segersta den 26 oktober.

I samband med mötena lämnas ytterligare redogörelser för hur ombyggnadsprojektet fortskrider.

- Under sommaren och hösten har vi hunnit med att byta ut eller fräscha upp de flesta trummorna längs delsträckan mellan Marmaverken och Kilafors. Vi har också kommit långt i förberedelserna för att hitta nya ersättningsvägar i området så att flera mindre plankorsningar kan stängas.

I Segersta pågår alltså redan insatserna på järnvägsbron. Entreprenör för denna del är Skanska. Det handlar här om att förstärka stålkonstruktionen så att den stoppar för tyngre godståg med 25 tons axeltryck.

Detta arbete, inklusive målning, beräknas pågå till i augusti nästa år.

Hela ombyggnaden av tvärbanan mellan Ostkustbanan i Söderhamn och Norra stambanan i Kilafors beräknas alltså stå klar tre år senare. Totalkostnaden räknad i årets priser är kalkylerad till 800 miljoner kronor.