Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brandmännens säkerhet är faktiskt viktigare än att du kommer i tid

Ännu en brandman har blivit dödad i samband med räddningsarbete på vägen. Det var vid 17-tiden på tisdagen som en olycka med en lastbil inträffade på E6 i Munkedal, Bohuslän.

Brandmannen blev påkörd av en bil som skulle passera olyckan. Exakt vad som hänt är förstås ingen anledning att spekulera i nu, det får polisutredningen visa, en anmälan gällande vårdslöshet i trafik har upprättats. Enligt polisen höll räddningstjänsten en fil öppen längs motorvägen efter den första olyckan och en personbil kör i hög hastighet mellan en lastbil som stannat till och räddningstjänstens fordon.

Hittills i år har flera allvarliga olyckor med räddningstjänstpersonal inträffat i Sverige.

I februari omkom en brandman sedan han blivit påkörd vid en olycksplats i Sigtuna.

Från yrkesgrupper som polis, ambulanspersonal och brandmän kommer allt oftare oroande vittnesmål om hänsynslösheten som bilister uppvisar vid olycksplatser. Den bild som förmedlas är att det bara blir värre med bilister som inte sänker farten eller som stirrar på olyckan och glömmer att ratta bilen. Eller bilister koncentrerar sig på att filma olyckan i stället.

Räddningstjänsten vid Norrhälsinge räddningstjänst gick nyligen ut och berättade om flera incidenter, där man till exempel blivit omkörd på väg ut till olycksplats. Räddningstjänsten tar också med sig tankbilen på olyckor på riksväg 84 och E 4. Tankbilen har förutom de blå varningsljusen också en varningsskylt "olycka", trots det var det nära krock med en långtradare som inte kunna stanna i tid.

– Vi försöker alltid jobba med bilar som skydd och få ut varningsskyltar och varningsmeddelanden på radion för att få folk att anpassa hastigheten vid olycksplatsen, sade insatsledare Lars Brolin till tidningen i januari.

Läs mer: Räddningstjänstens personal riskerar att skadas i samband med olyckor

Uppenbart är att något måste göras för att öka säkerheten. Att vara brandman kan vara riskfyllt, det vet alla som jobbar med det. Men riskerna måste minimeras.

Det är sällan någon inom räddningstjänsten avlider i samband med bränder eller andra tillbud. Nej, det är på vägarna som det är farligt. Anledningen är förstås att det där finns något som är svårt för räddningstjänsten att kontrollera, nämligen beteendet hos andra trafikanter.

Räddningsledare på plats ute på vägarna har stora befogenheter att stänga av vägen eller att på olika sätt få bilisterna att sänka farten – exempelvis med hjälp av gummifarthinder. Men alltför ofta tas hänsyn till övriga trafikanter. Vi vet ju hur ilskna bilister kan bli när de tvingas vänta en stund och inte sällan får Räddningstjänsten kritik för att ha stängt av "i onödan".

Det måste bli slut med att ta sådana hänsyn. Om säkerheten inte kan garanteras på annat sätt - till exempel genom polisövervakning eller effektiva farthinder – så stäng av vägen!

Ett önskemål vore Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, kom med tydliga direktiv om hur landets räddningstjänster ska agera och vilken utrustning alla bör ha med sig ut på olycksplatser.

Signalerna som ges till Räddningstjänsten måste vara glasklar: personalens säkerhet går först.