Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra KD-attack mot det nostalgiskt förljugna

Göran Hägglund är partiledare för Kristdemokraterna. KD har sina kors att bära; det vet vi alla. Partiledaren är ett av de lättaste korsen.

Annons

I söndags kväll deltog Hägglund i partiledardebatten i Agenda. Det som gjorde mest intryck på mig var hans stillsamma attack mot de nostalgiskt förljugna skönmålningarna om hur fin klassblandningen var i Sveriges skolor på den gamla goda tiden då alla utan pengar var förbjudna att välja vilken skola de ville gå i.

Hans debattinlägg gjordes med anledning av den debatt om det fria skolvalet som har dragit i gång med anledning av Skolverkets rapport förra veckan där det visar sig att skillnaderna mellan skolorna i Sverige ökar.

På Brännpunkt i SvD skrev generaldirektören Anna Ekström med flera: "samtidigt som andelen elever som når högsta möjliga betyg ökar, så ökar också andelen obehöriga till gymnasieskolan.

Enligt Skolverket är det nya som inträffat att elever med hög studiemotivation väljer till skolor där det finns många andra studiemotiverade elever. Studiemotivationen förstärks av andra studiemotiverade elever och av lärarnas förväntningar.

Skolvalets kritiker anför att valet i sig ökar segregationen och de hävdar att klassblandningen var större och hälsosammare förr i tiden. Denna åsiktsbubbla punkterade Hägglund effektivt.

Faktum är att i alla orter där det fanns mer än skola så ordnade den klassbundna bostadsstrukturen att arbetarnas barn gick i sina skolor medan tjänstemännens barn gick i sina.

Det vi nu ser är däremot en rörelse där sådant som studiemotivation – och inte strikt klassbakgrund – alltmer påverkar elevsammansättningen.

Missförstå mig rätt. Jag är inte nöjd med läget sådant det är. Det finns alldeles för många skolor som underpresterar. Det är de dåliga skolorna som ska problematiseras; inte elevers medvetna val till bra skolor.

När utvecklingen visar att elever - oavsett bakgrund - medvetet söker sig till skolor där deras motivation stimuleras så ökar trycket på de skolor där motivation inte göds och förädlas.

Alla skolor ska vara bra skolor, konstaterade Anna Ekström i Svenska Dagbladet. Så är det. De som är bra är redan bra. Det är bra.

Nu är uppgiften att se till att de skolor som inte är bra blir bra.

Mer läsning

Annons