Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bollnäsfilen kan bli Gävle-produkt

Bollnäsfilen kan bli en produkt för Gefleortens mejeri. Det är en följd av att Arla efter Konkurrensverkets villkor om Milko-fusionen tvingas sälja ut fem varumärken.

- Då blir Bollnäsfilen intressant för oss, säger Gefleortens vd Per Blomquist.

Annons

Varumärket Bollnäsfil är inte särskilt gammalt. Det tillkom i mitten av 1990-talet.

Men själva produkten – den lite krämigare filen – utvecklades redan på 1950-talet i Bollnäs. På den tiden hade det dåvarande mejeriet i Bollnäs en egen så kallad filmästare för syrade produkter.

Filen hette inte ens filmjölk från början. Den såldes i flaskor och kallades allmänt för surmjölk.

Sedan filen lämnade Bollnäs-mejeriet i november 2000 har den framställts vid Milkos mejeri i Grådö utanför Hedemora.

- Det är en bra produkt som förknippas med god kvalitet, säger Per Blomquist.

För Gefleortens mejeriförening handlar det också om att försöka kompensera sig för annat bortfall vid Gefleortens mejeri. I samband med den nya fusionen säger Arla upp det avtal som sedan början av 2011 finns om legoproduktion av mjölk, vanlig fil, grädde och fruktyoghurt i Gävle.

Avtalet som Gefleorten träffade med Milko var tänkt att fungera långsiktigt. Men så blir det alltså inte

För Geflerorten kan det bli kännbart när den produktionen successivt upphör under en treårsperiod. I dag svarar avtalet för en tredjedel av verksamheten.

- I det läget kan Bollnäsfilen i stället bli intressant för oss. Det kompenserar inte allt, men skulle kunna bli ett värdefullt tillskott och komplement.

Bollnäsfilen är redan spridd i Mellansverige och södra Norrland. Numera finns den även i butiker i Stockholms-området.